Az ír fapados légitársaság öt év után visszatér az eszéki repültérre, így egyszerűbb és sokkal olcsóbb lesz onnan repülni, mint Budapestről.
Az eszéki repülőtér mindössze 110 km-re van Pécstől, s mivel a határtól már autópálya vezet a horvát városig, az út kevesebb mint másfél órát vesz igénybe. Ferihegy 220 km, optimális esetben 2,5 órás az út – ha éppen nincs dugó az MO-ás körgyűrűn.
Az eszéki reptéren a parkolás ingyenes, Ferihegyen egy nap 4500 forinttól indul.
A visszatérésről Alicja Wójcik Gołębiowska, a Ryanair közép-kelet-európai és balti igazgatója beszélt a horvát sajtónak. A járat szezonális, azaz csak nyáron közlekedik, hétfőnként az esti, péntekenként a délutáni órákban.
Már megkezdték a jegyértékesítést a június másodikán a Londontól északra fekvő Stansted repülőtérre induló járatokra, amelyek hétfőn és pénteken fognak közlekedni. A árak egyelőre sokkal megfizethetőbbek, mint a Budapestről induló járatoké, egy útra már 12 ezer forinttól találhatunk jegyet.
A légitársaság 2014-től már repült az Eszék-London útvonalon, három év után, 2017 márciusában saját döntése alapján megszüntette a járatot, pedig 189 férőhelyes gépeken az eszéki útvonalon 95 százalékos volt a kihasználtság. A cég azért hagyta el a repteret, mert az eszéki repülőtér megszüntette a fenntartásukhoz nyújtott pénzügyi támogatást. A légitársaság feltétele akkor az volt, hogy a Ryanair weboldalán a reptér fizesse ki az Eszék-London járatok reklámjait.
Pécs is szóba került – de a szocialisták megfúrták
Az nem derül ki a közleményből, hogy pécsi utasokra is számít-e a légitársaság. Erről korábban szó volt, de a szocialista városvezetés nem támogatta a tervet.
A Ryanair 2009-ben baranyai politikusokkal, polgármesterekkel, turizmussal foglakozó szakemberekkel, valamint a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa menedzsmentközpontjának a munkatársaival egyeztetett. A Ryanair akkor sajtónyilvános találkozót kért és arra is számított, azonban a szocialista városvezetés az újságírók elől eltitkolta a találkozót!
Az ír cég azt szerette volna, hogy Eszéken keresztül szállíthasson utasokat Pécsre, Harkányba, Siklósra – ez a terv akkor kudarcba fulladt
Marozsi László, aki 2009-ben a Ryanair közép-kelet-európai és balti országokért felelős marketingvezetője volt, akkor nyilatkozott is:
“Úgy érzem, mintha Eszék-Frankfurt járatunk indulását szándékosan el akarnák titkolni, holott az elsősorban a baranyaiak és a pécsiek számára jelentené a legközelebbi felszállóhelyet Nyugat-Európába. Az általam kezdeményezett megbeszélésen azt mondták, ha eljön az ideje, tájékoztatják a sajtót, de a hír bejelentését ebben zavaros pécsi politikai helyzetben nem erőltetnék”.
A Ryanairrel való együttműködés szükségtelenségét Tóth Bertalan MSZP-s alpolgármester, országgyűlési képviselő akkor azzal magyarázta, hogy a városnak csak hátrányt jelentene a Ryanair és rajta keresztül az eszéki repülőtér támogatása.
– Ez megnehezítené az 1500 méteres kifutópályával rendelkező Pécs-Pogány repülőtér közeljövőben esedékes értékesítését és a kifutópályája 600 méterrel való meghosszabbítást – mondta a politikus.