A mostani fél napos zötykölődés helyett kétórás utazást ígér a Horvát Vasút a magyar határ és Fiume között.
A monarchia idejében létesült vasút, melynek megépítését Széchenyi és Kossuth is szorgalmazta, az elmúlt években már részben megújult, nemrég pedig a magyar határig nyúló szakasz rekonstrukciója kezdődött meg, a vasútvonalat kétvágányúsítják, a sebességet 140-160 km/h-ra emelik.
Néhány éven belül gyorsabban leérünk vonattal a horvát tengerpartra mint Siófokra, ahova jelenleg minimum 3 és fél óráig tart a vonatozás
– legalábbis ez jelzi előre a Horvát Vasút grandiózus beruházása. A Rijeka – Zágráb – Budapest vasút a mediterrán TEN-T folyosó része, az elmúlt hetekben megkezdődött beruházás célja, hogy növeljék a fiumei kikötő versenyképességét.
Az adriai kikötők nagy előnye, hogy sokkal közelebb vannak Kelet- és Közép-Európához, mint nyugati konkurenseik, ezért a Kínából érkező áru ezen az útvonalon hamarabb célba érhet. Ebből a „tortából” szeretne egy szeletet megkaparintani Horvátország is, azonban a vetélytársak, az olasz Trieszt és a szlovén Koper versenyképesebbek, mert vasúton könnyebben megközelíthetők. A Fiumei kikötőből induló tehervonatoknak jelenleg 10 órás az út a magyar határig, ezt csökkentik majd 5 órára – közölte a Horvát Vasút (HZ).
További cél, hogy a vonatos turizmus számára elérhetőbbé tegyék a horvát tengerpartot, ami nem lesz nehéz, jelenleg személyvonattal a magyar határtól hét és fél órás az út, a nagysebességű vonatokkal ez két órára fog csökkeni. A Császári és Királyi Szabad Déli Vaspályatársaság 1873-ra építette meg a Budapestet a Balaton mentén, Zágrábon át Fiumével összekötő vasútvonalat. A legendás vonal megszületésének köszönhetően minden nap friss tengeri hal került a budapesti piacokra, a kikötővárosba és környékére pedig naponta Bécsből friss Sacher-torta, Budapestről pedig friss zserbó érkezett. A Horvát Vasút szerint teljes projekt 2027-re fejeződet be.