Címlap Egészség Három könnyed...

Három könnyed útvonal, ha a nyakadba vennéd az erdőt!

Cikkünk frissítése óta eltelt 4 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Ha már úgy alakult az életünk, hogy a legtöbb szuper pécsi és baranyai program elmarad, ráadásul utazni sem biztonságos a koronavírus-járvány miatt, akkor irány az erdő! Kibújt az első medvehagyma, rügyeznek a fák, ébredezik a természet a Mecsekben. A Baranya Megyei Természetbarát Szövetség segítségével három olyan útvonalat mutatunk, melyet egy nap alatt megtehetünk, és még csak tapasztalt erdőjáróknak sem kell hozzá lennünk.

Bimbózó tavaszi virágok, medvehagyma, dalra fakadó mecseki madarak: úgy tűnik, a természet magasról tesz a koronavírusra! Ezekben a „vészterhes” időkben talán a legjobb, amit tehetünk, ha fogjuk másodmagunkat és nekivágunk a kalandozásnak. Gyönyörűen kezd éledezni az erdő, a túrázás testi-lelki felüdülést hoz, megerősíti az immunrendszerünket, kiszellőztetjük a fejünket, és kétségkívül egészségesebb és biztonságosabb környezetet nyújt a járvány idején.

Még mielőtt nekivágunk…

Ahogy Tóth Klára, a Baranya Megyei Természetbarát Szövetség elnöke elmondja, még az erdőben is fontos a megfelelő felszerelés: a réteges öltözék, a jó túrabakancs, túracipő. Napsütésben sapka, esőben esőkabát. A túrabotok is jó szolgálatot tesznek, lejtmenetben tehermentesítik az ízületeket, és biztonságérzetet is adnak.

– Fontos a megfelelő mennyiségű uzsonna: gyümölcs, csokoládé, esetleg szőlőcukor. Ha olyan útvonalon megyünk, ahol források iható vizéhez jutunk, akkor az a legjobb folyadék. Ha nincs forrásvíz, akkor otthonról vizet, teát, limonádét töltsünk a kulacsainkba, semmiképpen ne szénsavas, cukros üdítőket – hívja fel a figyelmet a tapasztalt túrázó.

A Nyugati-Mecsek szépségei

Útvonal: Égervölgy – Mohosi-kis-kút – Jakab-hegy – Zsongor-kő – Éger-tető – Éger-völgy

Táv: 12 km, szintemelkedése: 370 méter.

Nehézség: 5/3

Túraleírás: Az Éger-völgyi parkolóból indulunk a zöld sávval (Z) jelzett úton, majd Mohos-kis-kútnál a ZO jelzésre váltunk.Mielőtt kiérnénk Éger-tetőre, egy kis ösvényen jobbra kell kanyarodnunk, s utána folyamatosan emelkedő, olykor vízmosta úton közelítünk a Jakab-hegy fennsíkja felé. Itt a tűzrakó-helynél megpihenhetünk, majd bejárhatjuk a Pálos kolostor romjait. A romoktól nyugati irányba indulva a Kék sáv (K) jelzésen tegyünk kitérőt a Zsongor-kőhöz, ahonnét páratlan látkép tárul elénk.

Rálátunk az alattunk lévő falvakra, a Babás-szerkövekre, a pellérdi halastavakra, s tiszta időben akár a horvátországi Papuk-hegység vonulatát is megpillanthatjuk. Visszamegyünk a romok irányába, majd a Z sávval jelzett úton leereszkedünk a hegyről. Éger-tetőn a füves terület, játékok és a kilátó marasztal még bennünket. A tetőről kis ösvények is levezetnek a völgybe, olykor egy-egy erdei tornaeszköz is utunkba esik. De ha nem ismerjük az útvonalat, visszafelé mehetünk a – már jól ismert – Z sávval jelzett úton, hogy újra gyönyörködhessünk a völgyben, a mohos mezőkben.

Túránk a Nyugati-Mecsek Tájvédelmi Körzet területén halad, a Jakab-hegyen. A hegy számtalan történelmi, természeti, vallási emlék őrzője. Érdemes túránkat egész naposra tervezni. A felfelé menet kissé megterhelő, de megfelelő tempóban átlagos felkészültségűek is teljesíteni tudják.

A turistaút olykor vízmosta, egyes szakaszokon köves. Túrabakancs , vagy a bokát védő, a talajhoz jól tapadó lábbeli ajánlatos. Az útvonal mentén található a Delelő-kút és a Mohosi-kis-kút , de biztonságosabb bőséges folyadékot vinni hazulról a hátizsákban.

A Tubes gerincén

Útvonal: Misina-tető – Kis-Tubes – Tubes – Bányász út – Mandulás – Mecsek kapu

Táv: 12 km, szintemelkedés: 80 m

Nehézség: 5/1

Túraleírás: A Misina-tetőről a sárga sáv jelzésen indulunk nyugati irányban. Körülbelül 1,2 km után keresztezi utunkat a Rotary körsétány, de mi folytatjuk utunkat a sárga sávon. 200 m után déli irányban egy kis ösvényen kimegyünk az 577 m magasságban lévő, modern vonalú Kis-Tubes-kilátóra, majd folytatjuk utunkat felfelé a sárga sávval jelzett úton.

A 611 m magas Tubes csúcsán felmegyünk a kilátóra, ahonnét szép körpanoráma nyílik a Mecsekre, a városra, északi irányban az orfűi tavakra, Abaligetre, Komlóra, Sásdra. Tiszta időben a Badacsony körvonalai is láthatók.

A kilátótól a piros kereszt jelzésű úton indulunk lefelé. A keskeny, kacskaringós úton cikk-cakkban haladunk. Elérjük a Rotary körsétányt, amelyen irányított sárga kör jelzést találunk, ami azt jelenti, hogy körbejárható úton vagyunk, s ha egyik irányba elindulunk, vissza is térhetünk a kiinduló pontunkhoz, jelen esetben 3,4km megtétele után.

Miután körbeértünk (kb. 3,4 km) a körsétányon, s elértük a piros kereszttel jelölt, a kilátótól induló utat, ezen balra kanyarodunk, hogy rátérhessünk a piros háromszöggel jelzett útra, amely levezet az országútra. Ezen átkelve, a piros sáv jelzésen a Mandulásba, majd a Roboz-pihenőhöz érünk. Innét a sárga háromszöggel jelzett úton, a Kardos úti kulcsosház érintésével lesétálunk a Mecsek-kapuhoz.

A Hunyadi úton lesétálunk a városközpontba, vagy a Pálos templomnál buszra (33-as, 34-es, 35-ös) szállhatunk. Ezen a túrán nincs vízvételi lehetőség, ezért otthonról kell hozni folyadékot. Az utak városunk parkerdei útjai, ezért jól járhatók, s a szintkülönbség sem megterhelő.

A Mecsek szép völgyeiben

Útvonal: Dömörkapu – Kis-rét – Kanta-vár – Rábay-fa – Melegmányi-völgy – Páfrányos – Kőlyuk – Kőlyuki betérő

Táv: 10 km, szintemelkedés: 150 m

Nehézség: 5/1

Túraleírás: A Dömörkapuhoz a 34-es, 35-ös autóbusszal érkezhetünk. Innét a Piros sávval jelzett úton indulunk ÉNY-i irányba a Kis-rét felé. Innét egy rövid emelkedő visz tovább, majd lejtős széles úton elérjük a kantavári romokat, pár méterrel odébb a Kantavári-forrást. Itt meg is pihenhetünk. Folytatva utunkat továbbra is  a  P jelzésen. Elhaladunk az egykori kőbánya mellett, majd elérünk a Rábay-fához, az egykori erdőmester, Rábay Gyula emlékére ültetett kocsánytalan tölgyhöz. Itt jelzést váltunk. A Piros kereszttel jelzett úton megyünk tovább. Kis emelkedő után átkelünk a Lapis-Árpád-tető között vezető műúton, s a Keresztkunyhó melletti pihenőhelyet érintve leereszkedünk a Meleg-mányi-völgybe. A völgyben először az Anyák kútját érintjük, majd a névadó forrást, a Meleg-mányi-forrást. E forrás mellett rálátunk a természet csodálatos képződményére, a mésztufa-lépcsőkre. Ha szerencsések vagyunk, víz is csordogál a lépcsőkön. Utunkat a P+-en folytatjuk, míg elérjük a keresztező Petnyák-völgyet, amelyben a Z jelzésű út halad. Ezen Ny-i irányba fordulunk, útközben az Ágnes-vízesésben gyönyörködhetünk. Hamarosan újra találkozunk a P sávval jelzett úttal, amelyen túránkat kezdtük. A Nagy-Mély-völgyben járunk. A sziklákba erősített fahíd segít minket a továbbhaladásban, mielőtt elérjük a Kőlyuknak nevezett barlangot. Itt is pihenhetünk, vehetünk vizet a Cserkész (Eta)-forrásból. További utunkon a patak mellett haladva egyre szélesebb a völgy, s a Ciffra-malom mellett kiérünk a Kaposvár-Pécs között vezető műútra, ahol buszra szállhatunk, vagy betérhetünk a vendéglőbe.

A túra kellemes vonalvezetésű, a völgyek szépségét mutatja meg. Esős időben, felázott talajon egy-egy rövidebb, lejtős szakaszon óvatosan kell járni, de más nehézséggel nem találkozunk. Forrásokban bővelkedik, s mind iható vizet kínál.