A Magyar Tudományos Akadémia Cursus vitae aureus díjjal (Arany életpálya díjjal) ismerte el Dr. Borgulya Istvánnét, a közgazdasági kar nyugalmazott oktatóját, egyetemi magántanárt. A jelentős elismerést a tanárnő az üzleti kommunikáció és a kommunikációmenedzsment területén végzett több évtizedes kutatómunkájáért, tudományszervező tevékenységéért érdemelte ki.
Dr. Borgulya Istvánné a kar alapító oktatói közé tartozik, 1972-ben csatlakozott az akkor mindössze két éve működő pécsi kihelyezett közgazdasági tagozat tanári gárdájához. Fél évszázados oktatói, kutatói munkája, nemzetközi tudományos jelenléte, tudományszervező tevékenysége az, ami példaértékűvé teszi az életművét.
Borgulya Istvánné nyelvész végzettségű bölcsészként került a pécsi közgazdasági tagozat oktatói közé, szakterülete a vezetéstudomány egy sajátos interdiszciplináris ága, a szervezeti, vállalati kommunikációmenedzsment. Sajátossága, hogy gazdálkodás-, kommunikáció-, kultúra-, nyelvtudományi és infokommunikációs aspektusokat ötvöz.
A szervezeti vezetők tisztában vannak azzal, hogy az eredményességet döntő módon meghatározza a jól szervezett és működtetett kommunikáció. E terület komplex művelésének azonban Magyarországon nem voltak előzményei. Így az MTA GTB-n belül a kommunikációmenedzsment albizottság, illetve munkabizottság és egy országot átfogó kutatói és vállalati-akadémiai-hálózat létrehozása nagy előre lépést jelentett. Örülök, hogy szakmatársaimmal az ilyen kutatások és oktatás elindításával, majd összefogásával és művelésével hozzá járultunk és járulunk ma is a szervezetvezetés eredményességének növeléséhez.
– fogalmazott.
Kutatói munkája mellett szaknyelvi oktatóként, később az Üzleti Kommunikáció és Idegennyelvi Tanszék vezetőjeként dolgozott. Az oktatás, a mindennapos munka a hallgatókkal, a tananyag folyamatos frissen tartása éppúgy kiemelt szerepet játszott a kari munkájában, mint a tudományos munka vagy a tankönyvírás.
“Nagyon sok tankönyvet is írtunk, mert a tankönyvírás kifejezetten az oktatást szolgálja és erre nagy örömmel gondolok vissza. Az oktatómunkát egyébként mindig is komolyan vettem, igyekeztem az órákra bevinni azokat az új nézőpontokat, témákat, amiket a kutatás hozott.”
Nevéhez is fűződik a gazdasági szakfordítói képzés elindítása és több szakirány kidolgozása, bevezetése is a Közgazdaságtudományi Karon amellett, hogy 1984-ben szervezésében indult meg és 1987-ig irányítása alatt folyt Pécsett az állami nyelvvizsgáztatás. Tanszékvezetőként fontos célja volt a folyamatos külföldi tapasztalatszerzés ösztönzése és a tanszék oktatóinka bekapcsolása nemzetközi kutatási projektekbe.
Bár ma már órarendszerűen nem oktat, számos intézmény – köztük a PTE Közgazdaságtudományi Kara is – hívja előadásokat, gyakorlati kurzusokat tartani és számít a szakmai iránymutatására, kutatói tapasztalatára a PhD képzésben. A nyugdíjas években a kutatómunka került előtérbe, de folyamatos a kapcsolata a területén dolgozó fiatal kollégákkal, akiknek az útját a megváltozott tudományos környezetben is segíti.
Borgulya Istvánné több mint 50 éves életpályája példaként állhat a mai oktató-kutatógeneráció előtt. Azzal kapcsolatban, hogy hogyan lehet valaki jó egyetemi oktató, a tudományos életben sikeres kutató, az alábbiakat fogalmazta meg:
“Nagyon konzekvens logikus gondolkodással, szigorú önkritikával, nagyfokú igényességgel. Nem szabad fél megoldásokkal beérni, csak azért, hogy nyomdába kerüljön valami. Én azt kívánom a fiataloknak, hogy tudják azt kutatni, amiben valóban örömüket lelik. Mert minőségit azon a területen tud nyújtani az ember, amit tényleg belső motivációval tud követni.”