Címlap Arc Ő IS PÉCSI! A...

Ő IS PÉCSI! A 83 éves Gulácsi János az ország toronyóráinak atyja, évente több száz épületre mászik fel

Cikkünk frissítése óta eltelt 2 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Ha nem ismerjük, akkor is az év 365 napjában felnézünk óráira. A pécsi Gulácsi János ugyanis a toronyóra-szerkezetek megálmodója és alkotója is egyben. A 83 esztendős  nyugdíjas villamos technikus évente több száz toronyba mászik fel, hogy karbantartsa azokat. 

A pécsi szakember repülőgép-alkatrészekből tette össze első óráit még a ’60-as években, amik azóta is pontosan működnek Napjainkban pedig azon dolgozik, hogy minden ilyen toronyóra magától ismerje fel a téli és nyári napfordulót. Munkásságáért nemrég aranykoszorús mesterlevelet kapott az iparkamarától. Nála jártunk!

Gulácsi János évente 30 ezer kilométert is autózik azért, hogy az ország toronyóráit karban tartsa

15 évesen szerezte vállalkozói engedélyét, azóta lázban tartja az idő múlása

A szerkezetek gyártását több mint fél évszázada kezdte.

– Már az általános iskola 6. osztályában a bányák műhelyében segédkeztem. Nyolcadikos koromban minden hulladékot megpróbáltam feldolgozni és mindenkinek próbáltam segíteni. Az osztálytársaimnak pörgettyűt csináltam, ami lázban tartotta az iskolát. Nekem meg jó terep volt az adás-vételhez – emlékszik vissza nevetve a 83 esztendő Gulácsi János.

Tizenévesen már géptávírót épített, aztán Uránvárosban bezárták a repülőteret

A villamos technikus végzettségű János gyermekkorában a fizika tankönyvekből szerkesztette majd építette össze műszereit. Majd amikor az uránvárosi repülőteret felszámolták, összegyűjtötte a leselejtezett alkatrészeket. Azt mondja, a mai napig emlékszik arra, amikor oda bejutott és válogathatott. Mint gyermek a csokiboltban.

– Olyan gyönyörű alkatrészek voltak ott, amit én még el sem tudtam képzelni. Kiválogattam belőle azokat a fogaskereket, amiből végül elkészültek az első óráim – mondja János.

Repülőgép-alkatrészből készültek az első órák, köztük a Tihanyi Apátságé is

Miután zenélő óra került a pécsi városháza tornyába, Győrbe hívták Gulácsit, hogy oda is gyorsan csináljon egyet. Ez a toronyóra 1983-ban lett kész, azóta ketyeg és csak egyszer érte villámcsapás

– Az atya felhívott, hogy „huh, baj van, a bolt nem nyit ki időben, az emberek lekésik a buszt, azért mert a Pista bácsi meghalt”. Ő volt az, aki a toronyórát naponta felhúzta – mondja János, aki ezután pár hétig a toronyban aludt, hogy megfigyelje a villámokat a Balaton felett és kitalálja a legtökéletesebb szerkezetet, amiben semmilyen vihar nem okozhat kárt. Természetesen sikerült neki.

Ezután jöttek a zenélő órák a bányászok tiszteletére Pécsett is

24 évesen kapta mesterlevelét, akkor már majdnem 10 éve dolgozott a kovács műhelyekben

A plébánosok Jánostól már zenélő órákat is kértek, sőt a bányák bezárásával szerettek volna országszerte emléket állítani a mélyben dolgozóknak. Gulácsi János ezt is megcsinálta.

– Javasolták, hogy talán a bányászhimnuszt, meg az európai bányász dallamot próbáljuk feldolgozni a toronyórákon. Ez elkészült Sopronba, elkészült Tatabányára, elkészült Miskolc környékén, meg több helyen és főleg itt Pécs környékén. Tulajdonképpen, amikor a pécsi városháza toronyórája elkészült, akkor már működtek ezek a zenélő órák – nosztalgiázik a mesterember.

A világon egyedülálló a pécsi Kossuth téren látható óra

A Kossuth téren található óra egyszerre két időt mutat egy számlapon – ez a világon is egyedülálló volt, amikor elkészült

– Olyat is készítettem, ami az egész világon egyedülálló. Itt Pécsett a zsidó templomban, egy szerkezetben egy számlapon külön mutatópárokkal mutatja az óra a jeruzsálemi időt és mutatja a helyi időt – mondja Gulácsi.

Még most is fejleszt és dolgozik Gulácsi János

Nincs megállás a Gulácsi műhelyben, 83 évesen is fejleszt és szerel János. Elismerései között Tüke-díj, a kamarai Életműdíj és az aranykoszorús mesterlevél is szerepel.

Most a legújabb fejlesztés, hogy az óraátállításkor ezek a szerkezetek nem rádió frekvencia, hanem programozás segítségével állnak át a tavaszi/téli időszámításra. Ennek kifejlesztésére azért volt szükség, mert az elmúlt időszakban egyre több autó elektronikája zavarta meg az átállást.

– Ezt úgy kell elképzelni, hogy régen volt egy antenna, ami veszi a jeleket és ez alapján állítja be pontosan az időt. Na, most ez évtizedekig hibátlanul működött. Ugyanakkor olyan okos szerkezeteket tettek az autókban, hogy zavarják ezeket a jeleket. Vannak órák, amik elkezdenek forogni ok nélkül. Így elkezdtük külön beprogramozni a nyári és táli óraátállítás dátumát az órákba, így már nincs szükség rádiófrekvenciára. Az óra magától tudja, melyik napon, mikor kell átállnia – részletezte János.

És, hogy meddig dolgozik még?

Gulácsi János nevéhez több száz toronyóra építése fűződik. A pontos számot nem is tudja. Abban viszont biztos, hogy amíg bírja évente kétszer – tavasszal és ősszel – végig járja a legelhanyagoltabb órákat az országban, és a 83 év ellenére, ahova tud még fel is mászik.

Mi pedig jó egészséget és lendületet kívánunk ehhez!