Címlap Közlekedés Különleges kí...

Különleges kínai mozdony járt Pécsen

Cikkünk frissítése óta eltelt 9 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

A Rail Cargo Hungaria megrendelésére kifejlesztett első villany-hibrid tolatómozdony járt a minap a pécsi főpályaudvaron. Ez a gép a maga nemében Európában egyedülálló technológiát képviselő jármű.

Kína délkeleti részén, Hunan tartományban gyártott mozdonyt a CRRC Group – a világ legnagyobb vasútijármű-gyártó társasága – fejlesztett ki, tömege 74 tonna, technológiája az elektromos piacon is egyedinek számító elektromos-elektromos hibrid. A jármű lítium-titanát akkumulátort alkalmaz a tolatási műveletek teljesítésére. Nagy kapacitású energiatárolási technológiájának köszönhetően a felsővezetékkel rendelkező szakaszokon feltölti a mozdonyba szerelt akkumulátort, javítva a jármű hatékonyságát.

Az akkumulátorcsomag vontatási kapacitása 350 kWh, a lítium akkumulátort felsővezetékről 2,5 óra, hálózatról pedig 8-10 óra alatt lehet teljesen feltölteni. A mozdony semmilyen káros anyaggal nem terheli a környezetet. Induláskor a jármű 250 kN indító vonóerőt képes kifejteni, útja során akár 100 km/h sebességgel is haladhat, a szuperkapacitás révén egy 800 tonnás szerelvényt 85 percig képes vontatni 20 km/h sebességgel (a kocsirendezést ehhez hasonló tempóval szokták végezni).

A jármű az engedélyek megszerzését követően Magyarországon lát majd el feladatokat, és főleg rendező pályaudvarokon, valamint iparvágányokon végez kiszolgálást. Az iparvágányok és rakodóvágányok felett ugyanis Magyarországon nincs felsővezeték, ezért a vasútvállalatok jelenleg költséges és környezetszennyező dízel gépekkel oldják meg a tolatást.