Augusztus 26-án és 27-én ismét balatoni retró hétvégét tartanak klasszikus járműcsodákkal: gőzmozdonyos járat közlekedik a 26-os vonalon. A Pécs felől érkező Fenyves sebesvonat szombaton a telikék szerelvénnyel áll forgalomba az M62 228 mozdonnyal. Délután, valamint vasárnap délelőtt a vékonycsíkos gyorsvonattal barangolhatjuk be Baranya és Somogy vármegyék tájait, élén a felújított M61 001-es Nohabbal.
Szeretne visszarepülni a 70-es, 80-as, 90-es évek világába és egy felejthetetlen élmény részese lenni? Utazna ismét klasszikus, faburkolatú, lehúzható ablakos fülkés kocsival, vagy éppen forgatható ülésekben egy komfortkocsiban? Kipróbálná a magyar vasút ikonikus mozdonyait? Mindenre lesz lehetőség szombaton és vasárnap Pécs és a Balaton között.
Pécsről mindkét napon a 8.10-kor Keszthelyre induló vonat vesz részt a retró hétvége programjában. A szerelvény 16.25-kor indul vissza Pécsre. Szombaton egy Szergej viszi, majd Nohab hozza vissza a szerelvényt. A vasárnapi reggel pedig a Nohab viszi és a Szergej hozza a vonatot. Keszthelyen mindkét nap látható és kipróbálható lesz a legnagyobb magyar gőzmozdony, a 424-es. A szerelvényekben különleges, régi, felújított kocsik közlekednek.
Íme egy kis magyarázat azoknak, akik nem ismerik ezeket a járműveket.
A 1960-as évek elején a gőzvontatás aránya a hazai vasútvonalakon igen magas, 85%-os volt. A korszerűsítés megkívánta a nagy teljesítményű dízelmozdonyok forgalomba állítását, azonban a magyar ipar abban az időben nem volt felkészülve ilyen vasúti járművek gyártására. Ezért a MÁV illetékes szakemberei pályázatot írtak ki fővonali mozdonyok beszerzésére. A felhívásra 17 cég jelentkezett 30 típussal.
Bivaly – 424
Az államvasutak az első hat mozdonyt 1918-ban rendelte meg. A Magyar Királyi Állami Vas-, Acél- és Gépgyárak 1924-től gyártotta a 424-es mozdonyt. Próbaútját 1924. április 22-én tartották Budapest és Vác között. A magyar gőzmozdonyok közül a 424-es volt a legsikeresebb. 1958-ig összesen 514 darabot gyártottak, ebből 149-et külföldi megrendelésre. Annak idején rendkívül elterjedt, mindennapos látvány volt a füstfelhőbe burkolózó mozdony a vonatok előtt, és igen hosszan szolgáltak, az 1920-as évektől a személyvonati gőzvontatás 1984-es megszűnéséig. Jelenleg 2 működőképes példány üzemel.
NOHAB – M61
A mozdonyból a MÁV összesen 20 darabot vásárolt. Annak ellenére, hogy a NOHAB gyár készen állt volna további járművek gyártására és leszállítására, a politikai körülmények nem tették lehetővé a beszerzésüket. A szovjet vezetés ugyanis rossz szemmel nézte, hogy egy semleges ország elragadja tőlük egy szövetségesük piacát, ezért leállíttatták a vásárlást. A MÁV ezt követően a szovjet gyártmányú MÁV M62 sorozatszámú „Szergej” vásárlása mellett döntött.
Szergej – MÁV M62
Az M62-t a Vorosilovgradi Dízelmozdonygyár (ma: Luhanszki Mozdonygyár) fejlesztette ki a MÁV-nak, amely 288 darabot rendelt belőle. A mozdony bevált, ezért több ezer darab készült belőle – főleg a Szovjetunióba és szocialista országokba.
A hétvége részletes programja ITT olvasható