A húszéves „névfordulót” ünneplő Pannon Filharmonikusok (PFZ) vezető karmestere, Bogányi Tibor jövő januárban elköszön posztjától, amelyen Kesselyák Gergely követi őt – hangzott el a zenekar budapesti évadnyitó sajtótájékoztatóján.
Horváth Zsolt, a zenekar igazgatója felidézte, hogy a pécsi szimfonikus zenekar húsz évvel ezelőtt nevet, és „talán túlzó, de identitást is váltott, mert az együttes úgy érezte, hogy bőven rendelkezik olyan kompetenciákkal, amely lehetővé teheti azt, hogy újrafogalmazza önmagát”.
Hozzátette, hogy elsősorban a nyugat-európai zenekari organikus fejlődést alapul véve, annak elemeire építve fogalmazta meg az együttes saját művészeti kiteljesedését, működését és pozícionálta magát a magyar és a nagy régiós zenei életben.
Az igazgató kiemelte, hogy a Pannon Filharmonikusok zenekar mindig nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy felismerje azokat az utakat és megtalálja azokat a személyeket, szakmai vezetőket, akik az együttes további építkezését segíteni tudják.
Horváth Zsolt emlékeztetett arra, hogy Hamar Zsolt karmester – akivel 2003-tól 2009-ig dolgoztak – annak idején kimozdította és új pályára állította a zenekart, majd Peskó Zoltán a 2010-es pécsi Európa Kulturális Fővárosa program kihívásokkal teli időszakában állt az együttes mellé. Varga Gilbert pedig 2019-től erősen minőségorientált szemléletével, valamint rendkívüli módon igényes és aprólékos műhelymunkájával tette le a névjegyét a PFZ életében.
A jelenlegi vezető karmester, Bogányi Tibor az elmúlt 12 év alatt a társulatot európai értékekkel bíró, egymást megbecsülő közösséggé és saját zenei arculattal rendelkező zenekarrá formálta, sikerrel – hangsúlyozta Horváth Zsolt, hozzátéve, hogy Bogányi Tibor január 1-től első állandó vendégkarmesterként folytatja velük a közösen megkezdett zenekarépítő munkát.
Bogányi Tibor felidézte, hogy 2010 szeptembere óta csaknem 300 hangversenyt dirigált a zenekar élén, összesen csaknem ezer művet tanított be az együttesnek. A zenekar hangzását a nagyromantikus zenekari repertoár feldolgozása mentén alakította, az évadok során műsorra tűzte többek között Bruckner összes szimfóniáját.
Kesselyák Gergely elmondta, hogy új zenei és műfaji terület felé kacsingat. Mint megjegyezte, már 10-15 éve megfogalmazódott benne, hogy népszerű populáris kortárs operára lenne szükség. Ezért operaíró versenyeket rendeztek, és ezzel párhuzamosan olyan XX. századi, elsősorban operaművek után kutatott, amelyektől „nem ijed meg a közönség”. Miután elkezdték játszani ezeket a műveket, bebizonyosodott, hogy a XX. században is sok mű született, amely „közönségbarát” – tette hozzá.
A leendő vezető karmester kitért arra is, hogy zenei kutatásai alapján arra a felismerésre jutott: a XX. században a sokak megszólítására képes zene nagy része Kelet- és Közép-Európában született.
Kesselyák Gergely a Pannon Filharmonikusok felkérésére a zenekari hangzás továbbfejlesztésére vállalkozik, elsősorban a késő romantikus és a kortárs, mindenekelőtt a közép-kelet-európai zeneszerzők által alkotott operák és szimfonikus zenei művek feldolgozásával.
A Pannon Filharmonikusok 2024 januárjában kezdődő együttműködésének egyik motorja a Kodály Központ akusztikai és színpadi lehetőségeinek további kihasználása. A Kodály Központ nagyméretű zenekari árka és színpada ugyanis lehetővé teszi a kelet-közép-európai zeneirodalom nagy létszámú zenekart igénylő repertoárjának bemutatását.
Kesselyák Gergely vezető karmesterként január közepén a török-magyar kulturális évadot nyitó két koncerten dirigálja az együttest Isztambulban és Ankarában, majd a zenekar két fő játszóhelyén, 2024. január 26-án a Müpában, január 27-én a Kodály Központban Kelemen Barnabás hegedűművésszel adott hangversenyen mutatkozik be vezető karmesterként a Pannon Filharmonikusok bérleteseinek és a koncerteket meghallgató jegyvásárlóknak.
(MTI, fotó: Hegedűs Anna)