Cikkünk frissítése óta eltelt 3 hét, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Elvileg új városvezetése van Pécsnek október 15-e óta, azonban patthelyzet uralkodik a Városházán: se a baloldalnak, se a jobboldalnak nincs elég ereje ahhoz, hogy önállóan vezetni tudja a várost, hiába választották újra a pécsiek Péterffy Attilát polgármesternek. Nem látszik az sem, hogy valamiféle együttműködés, vagy legalább kompromisszum alakulna a két nagy tömb között. Ez a csiki-csuki akár fél évig is eltarthat, lépéskényszerben viszont nem Péterffy Attila van, hanem a jobboldal. Pécsnek ugyanis van SZMSZ-e, és vannak bizottságai is, csak épp nincsenek feltöltve emberekkel. Vagyis az önkormányzat törvényes működése elviekben fennáll.

A legutóbbi közgyűlés szemmel látható kudarccal végződött, semmi igazán fontos döntést nem tudtak ugyanis meghozni az új városatyák – csak ment az egymásra mutogatás, majd különösebb tét nélküli, szimbolikus szavazások következtek.



A vita azon ment, hogy a közgyűlés Szervezeti és Működési Szabályzatát (SZMSZ) szerette volna módosítani a polgármester. Ez a látszólag unalmas és érdektelen napirendi pont valójában az egyik legfontosabb, ennek tartalmán múlik az, hogyan és milyen munka folyhat a következő 4,5 évben a városban, milyen bizottságok tevékenykedhetnek és kikkel, és kinek milyen mozgástere van.

Péterffy javaslatát azonban nem fogadták el, a jobboldal viszont vélhetően azért nem terjesztette be a saját verzióját, mert kevesen lettek volna annak megszavazásához – hiszen csak 11-en vannak, de 13 szavazat kell. Így egyelőre az új bizottsági struktúra is lóg a levegőben.

Csakhogy az általunk megkérdezett jogi szakvélemények szerint a közgyűlésnek jelenleg is van SZMSZ-e (a régi), és vannak bizottságai is (a régi struktúra szerint), ugyanis egyelőre ezeket semmilyen döntés nem írta felül, nem változtatta meg. Másrészt, Péterffy Attila már jelölt alpolgármestereket, és új SZMSZ-t is előterjesztett, tehát nem rajta, hanem a testületen múlt jogilag, hogy ezeket nem szavazták meg, viszont újat nem terjesztettek be. Ezzel elutasították a régi a felülvizsgálatát, így viszont kvázi jóváhagyták a régi SZMSZ-t.

Az önkormányzat működése tehát elvileg most is törvényes, mégha nehézkesnek is látszik, de egy alpolgármesternek és legalább egy bizottságnak azonban lennie kell. Ezekről, hacsak a testület nem tud megegyezni időközben, a Kormányhivatalnak kell dönteni. A főispán bármelyik megválasztott képviselőt kijelölheti alpolgármesternek egyébként, tehát ami biztos: Ruzsa Csaba nem lesz az, hacsak meg nem szavazzák. A legvalószínűbb az – jogi szakvélemények szerint -, hogy mivel a polgármester joga az alpolgármester jelölése, ezért a Kormányhivatal a Közgyűlés helyett eljárva Zag Gábort hagyná jóvá. Ez a procedúra azonban akár 4-6 hónapig is elhúzódhat.

Addig is: a városi cégek működnek, feladataikat ellátják. Az önkormányzat különféle főosztályai is a helyükön maradtak, végzik a napi rutint, azaz a város működik. Csak épp nem megy se előre, se hátra.