Címlap Arc Donátus, napl...

Donátus, naplemente, bor: Dusán, ott a pont!

Cikkünk frissítése óta eltelt 3 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

A barátai sem hitték el, hogy meg tudja csinálni, mégis sikerült neki – úgy tűnik, megvan benne a szükséges kereskedővér. Filákovity Dusánt korábban DJ Dusánként ismerték a fiatalok, most viszont már nem a zene, hanem a bor, a borkereskedelem kapcsán megkerülhetetlen.

Gyakorlatilag a barátainak köszönheti az üzletet. Annak idején Győrffy Zoltán és Wéber Tamás révén került kapcsolatba a minőségi borfogyasztással – saját bevallása szerint ő mindenevő, pontosabban mindenivó volt –, akik ráadásul nem csak itták a bort, hanem az általuk életre hívott Pécsi Borozóban írtak is róla.

– Látva a kapcsolati tőkéjüket, a tudásukat, többször is kérdeztem tőlük, hogy miért nem használják ezt ki, miért nem kereskednek a borokkal. Egyszerűen nem fűlött hozzá a foguk. És valószínűleg nem is volt meg bennük az a kereskedővér, az az életstílus, ami ehhez elengedhetetlen. Bennem viszont megvolt mindez, és kedvem is volt az egészhez, úgyhogy 2011-ben belevágtam – mesélte a 40 éves, mohácsi születésű Filákovity Dusán, hozzátéve, hogy barátai nem igazán bíztak a sikerében.

Bőven a komfortzónáján kívüli bizniszbe vágott bele. Előtte szuvenírek, ajándéktárgyak forgalmazásával foglalkozott a horvát tengerparton, a borokhoz nem sok köze volt. Az olyan kezdeti nehézségekkel, mint a partnerek kiépítése, szívós munkával megbirkózott.

– Nem volt egyszerű. Nekem úgy kellett jobbnak lennem a konkurenciánál, hogy nem volt tőkém. Itt jegyezném meg, hogy nagyon sokat köszönhetek a szüleimnek: a kitartást és a megfelelő munkamorált tőlük örököltem. Enélkül nem mentem volna semmire!

Nem hogy semmire, nagyon sokra vitte, a Pannon Borbolt Kft. a Dél-Dunántúlon meghatározó szereplőnek, piacvezetőnek számít. A webáruházukban 7000 törzsvásárlójuk van, több mint 1000 féle borral kereskednek, s évente 150 ezer palackot adnak el.

– Kilenc éve alatt jutottunk el idáig. Az első időszakban csak webshopunk volt, aztán belevágtunk egy nagykerbe.

A koronavírus-járvány természetesen őket sem kíméli. Miután bezártak az éttermek, a vendéglátás összeomlott, az árbevételük 80 százalékát elveszítették. Szerencséjükre azonban a webáruház „dübörög”, itt megháromszorozódott a forgalmuk, ennek köszönhetően tudják átvészelni ezt az időszakot.

Nagyon jó csapatot épített maga köré – együtt ilyen sikeresek

– A járvány teljesen átrendezte a piacot, ezt később biztosan oktatni fogják gazdaságtörin. Én hat kollégával dolgozom együtt, mindannyian fiatalok, harminc alattiak. Aki azt állítja, hogy fiatalokkal nem lehet jól dolgozni, az szerintem egész egyszerűen nem tud bánni velük. Nagyon örülök neki, hogy mellettem vannak, büszke vagyok a csapatomra: ha nem lennének ilyen temperamantumosak, elhivatottak, nem tudtam volna ezt így végigcsinálni.

Mostanra természetesen nagyon sokat megtanult a borokról, bár szerényen úgy fogalmaz, „sokan vannak, akik sokkal jobban értenek hozzá”. Az eladáshoz viszont kevesen, ez tuti. Nála rossz minőségű bort senki nem vehet: minden terméket megkóstolnak és pontoznak, mielőtt forgalmaznák. Amelyik a nemzetközi bírálórendszerben nem éri el a 80 pontot, az kihull a rostán.

Élvezi, amit csinál – máshogy biztosan nem lenne sikeres. Családja nagyon örül neki, hogy a horvát tengerparti kalandozásnak ezzel az üzlettel vége szakadt, így sokkal több időt tölthet feleségével, Rékával, és három gyermekükkel, Emmával, Danával és Szófiával. A donátusi családi ház teraszán jó néhány palack kiürült már, van fílingje a naplementében a Jakabhegy látványának…

– Szoktam posztolni erről képet, de a haveri körben ez sokszor kiveri a biztosítékot, úgyhogy csak minden tizediket merem kitenni – nevet Dusán, aki a borok pontozásából egyfajta szlogent kreált: „ott a pont!”, szokta mondani.

Nos, a donátusi esti borozások kapcsán egyértelmű, hogy nála van a pont!

A három lányánál természetesen a fagyinak nagyobb sikere van, mint a bornak

Évekkel ezelőtt még DJ Dusánként ismerték azok, akik szerettek bulizni. A Pécsi Egyetemi Klubban nagy sikerrel állt a pult mögött, négy évig volt rezidens DJ, minden szerdán mintegy ezer fiatalt szórakoztatott jobbnál jobb zenékkel. Nyugodtan kijelenthetjük, ez legalább akkora szám, mint az éves szinten 150 ezer eladott palack bor. Zenélt Siófokon a Beach House-ban is, valamint a pécsi Trafikban a Balkán Partikon. A „motyó” természetesen még most is megvan, de erre a szerelemre jelenleg nem jut ideje.