Hétfő délelőtt négy alkalommal riasztották a Baranya vármegyei tűzoltókat csúszós utakon bekövetkezett balesetek miatt.
A katasztrófavédelem tájékoztatása szerint Pécsen, illetve a Tolna vármegyei Jágónakon (ide a sásdi hivatásos tűzoltókat riasztották) egy-egy személyautó, Siklóson pedig egy kisbusz csúszott le az útról, ezeken a helyszíneken tűzoltói beavatkozásra nem volt szükség. Az egységek csupán a helyszín biztosítását, valamint a járművek átvizsgálását végezték el.
Pellérd közelében azonban egy embert feszítővágó segítségével szabadítottak ki az autójából, miután az egy teherautóval ütközött össze. A pécsi hivatásos tűzoltók – miután a jármű ajtaját lefeszítették – kiemelték a sérültet a kocsiból, majd átadták őt a mentőszolgálat munkatársainak. A beavatkozás teljes útlezárás mellett zajlott.
A katasztrófavédők tanácsai:
ilyen időben még óvatosabban közlekedjünk, vigyázzunk magunkra és másokra is! Ilyen időben ugyanis jobban csúsznak a kerekek, megnő a féktávolság, a nagyobb vízfelületen a vízen csúszás veszélye fenyeget. Ha a hőmérséklet 0 fok és mínusz tartományba süllyed, akkor számítani kell arra, hogy a vizes-nedves útfelület lefagy. Ez még jobban növeli a csúszásveszélyt. A jeges-havas úton romlik a menetstabilitás és romlanak a látási viszonyok.
- Induljunk időben, hiszen a menetidő várhatóan megnő, ismerjük meg a helyi közlekedési viszonyokat és veszélyes útszakaszokat. Kövessük figyelemmel a közlekedési tudósításokat, amelyek hasznos információkkal szolgálhatnak számunkra, a modern rádiók beprogramozhatóak arra, hogy a közlekedési híreket nyomon kövessék és a szükség esetén a megfelelő csatornára kapcsoljanak. Készüljünk esetleges alternatív útvonalak igénybevételére.
- A síkos úton való fékezés teljes összpontosítást kíván, ráadásul a fékút télen általában hosszabb, mint optimális körülmények között. Amennyiben a kocsiban nincs blokkolásgátló (ABS), úgy a kerekek gyorsabban leblokkolnak, a jármű kormányozhatatlanná válhat és könnyen kicsúszhat. Ilyenkor lábunkat vegyük le a fékről, hozzuk egyenesbe az autót, és csak akkor fékezzünk, amikor az autó már ismét irányban áll. Alapvetően fontos, hogy számítson a fékezésre és tartsa meg a szükséges féktávolságot. Kerülje a hirtelen fékezést és a nagy sebességet.
- Télen a rosszabb látási viszonyok miatt nagyobb követési távolságot tartva, lassabban kell vezetni, így csökken a balesetek bekövetkeztének kockázata, rossz manőverezés esetén pedig könnyebben korrigálhatóak a hibák.
- A téli, csúszós aszfalt legnagyobb veszélye, hogy sokszor nem látszik, hogy az út csak vizes, vagy tényleg lefagyott. Ha eltérő kinézetű burkolathoz ér, csökkentse a sebességet!
- Ha csúszós felületre érünk, érdemes észben tartani, hogy a legfontosabb a higgadtság: kerüljük a hirtelen mozdulatokat!
- Csak megfelelő állapotban lévő autóval induljunk útnak: cseréljük le az ablaktörlő lapátokat, ellenőrizzük a szélvédőmosó- és a hűtőfolyadékot, ellenőrizzük a fékeket, a világító és irányjelző berendezéseket, legyen a tankban bőségesen üzemanyag!
- Legyünk körültekintőek, tegyünk be egy-két hasznos dolgot még a csomagtartóba (különösen hosszabb utak előtt): hóláncot, vontató kötelet, tartalék fagyálló ablakmosó folyadékot, egy kefét, amivel lesöpörhetjük a havat a kocsiról, egy jégkaparót, egy hólapátot, elemlámpát, takarót, meleg holmit, kesztyűt, tartalék zoknit és lábbelit (az átnedvesedett lecserélésére), ivóvizet, esetleg élelmet (különösen, ha gyerekkel utazunk)!