Címlap Baleset Volt, aki szl...

Volt, aki szlalomozni kezdett a sorompók között – egyre több a baleset a vasúti átkelőknél

Cikkünk frissítése óta eltelt 5 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Az FM 90.6 Rádió 1 Pécs beszélgetett Bertáné Wingert Erzsébet rendőr őrnaggyal, a Baranya Megyei Baleset-megelőzési Bizottság titkárával, hogy miként előzhetnénk meg meg a vasúti átkelőknél bekövetkező baleseteket.

A legtöbb esetben alapvető hibákat vétünk

Aki valaha részt vett KRESZ-oktatáson, sokszor hallhatta azt a szabályt, hogy a vasúti átkelőt fokozott figyelemmel közelítsük meg, kellően lelassítva előtte – még akkor is, ha a sorompó vagy a fényjelzés a szabadon áthajtást jelzi számunkra. Ezt valamiért az emberek mostanában sajnos rendszeresen mellőzik. Bertáné Wingert Erzsébet rendőr őrnagy a Rádió 1 műsorában elmondta, hogy a vasúti szerencsétlenségeket általában a járművezetők körültekintésének hiánya, figyelmetlensége okozza vagy a tilos jelzés ellenére még is megpróbálnak “átférni” a vonat előtt.

Jelzés pedig akad bőven

A vasúti átkelők előtt több tábla is figyelmeztet a veszélyes útszakaszra: méghozzá egy háromszög alakú, piros szegélyű tábla.

forrás: vezess.hu

További három, téglalap alakú, piros sávos tábla pedig a vasúti átjáró közeledtét jelzi.

forrás: vezess.hu

Közvetlen a vasúti átkelő előtt pedig egy “András-kereszt” jelzi a vasút átjáró kezdetét. Ennyi tábla egyszerűen hihetetlen, hogy elkerüli az emberek figyelmét” – fogalmazott a rendőr őrnagy.

Arról nem is beszélve, hogy háromféle módon biztosítják a vasúti átkelőket: fénysorompóval, fél- vagy teljes sorompóval – illetve ezek variációival. A félsorompós megoldás az egyik leggyakoribb, amelynek az a lényege, hogy az úttest menetirány szerinti jobb oldalát zárja csupán le. Azonban előfordult már nem egyszer, hogy néhány sofőr ezeket (a tiltó jelzés ellenére) cikk-cakk alakban kikerülte, gyakorlatilag átszlalomozott a sorompók között – tudtuk meg Bertáné Wingert Erzsébettől.

Itt “szimplán” csak nagy sebességgel érkeztek meg a vasúti átkelőhöz. Ki is törték a sorompót.
forrás: police.hu

A rendőr őrnagy elmondta, hogy ennek általában egyszerű oka van: a türelmetlenség. Vagy a sofőr időszűkében van, netán nem akar várakozni – ez a megoldás azonban időzített bomba. Előbb vagy utóbb, de nem fogják mindig megúszni ezeket a szabálytalanságokat – és az utóbbi időkben sokan nem is úszták meg.

Várakozás = túlélés

A vasúti átkelőknél vonattal történő ütközés túlélési esélyei igen csekélyek az autósok és utasaik számára. A vonatok féktávolsága több száz méterben mérhető – hiába látja a mozdonyvezető, hogy autó van a síneken, nem tudják elkerülni a balesetet. A forgalomban nem érdemes sietni, hiába nyerünk néha pár percnyi előnyt, ha az egyszer az életünkbe is kerülhet. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a piros – tiltó – jelzés a gyalogosokra és kerékpárosokra is ugyanúgy vonatkozik.

Mit tegyünk, főleg akkor, ha a rendszer nem működik?

A KRESZ szabályainak betartásával, kellő odafigyeléssel és körültekintéssel, mérsékelt sebességgel közelítsük meg a vasúti átkelőket. A síneken akkor szabad áthajtani, ha a fényjelzés pirosról fehérre váltott át, és a sorompók is teljesen felhúzott állapotba kerültek.

Műszaki meghibásodásra is figyeljünk oda!

Nem ritka eset az sem, amikor a vasúti átkelő berendezései nem üzemelnek technikai meghibásodás miatt. Ilyenkor a fényjelző lámpa nem villog, és a sorompó sem működik.

Üzemzavar esetén álljunk meg a vasúti átkelő előtt és alapos körültekintést követően hajtsunk csak át a síneken.

Ne csak a vasúti átkelőknél figyeljünk oda, a közutakon is egyre több baleset történik. Vezessetek óvatosan!