Címlap Baranya Egykoron &#82...

Egykoron „csak” ünnepi asztal volt, karácsonyfát sem állítottak!

Cikkünk frissítése óta eltelt 2 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Műfenyő vagy illatos, élő fa? Sok családban megy a huzavona, pedig a fenyő díszítésének jóval mélyebb gyökerei vannak. Arról nem is beszélve, hogy az ünnepi asztal megterítése a következő esztendőre is hatással van. Összeszedtünk pár érdekességet.

Egykoron “csak” pattogatott kukorica volt, amit az asztal fölé lógattak

Régen még karácsonyfát sem állítottak, a második világháborúig a bőség a karácsonyi asztalon volt és nem a fenyőn. Ez azt jelentette, hogy az asztalt ünnepi abrosszal és ételekkel teríttették meg. Ezek aztán a december 24-ei ünnepi misét követően szentelményekké váltak, aki ezekből “csipegetett”, ő maga is áldásban részesült.

Nem véletlenül mondták régen a szentestére azt, hogy bőved este. A nap folyamán ugyanis többször és többet kellett enni abból, ami az asztalon helyet kapott. Bővelkedtek – magyarázta Burján István, a pécsi Janus Pannonius Múzeum néprajzkutatója.

A karácsonyi asztalon helyet kapott mindaz, amiből sok volt

  • a mák, a lencse, a bab, a dió
  • a kenyér, a kalács, ami az áldást követően azt jelentette, hogy egész évben lesz mit ennie a családnak
  • a bor és pálinka, ami a szentelést követően gyógyító erővel bírt és egész évben kortyolgattak belőle, ha betegek vagy bánatosak voltak
  • a méznek és a fokhagymának üzenete is volt. A fokhagymaevés a rosszat távolt tartotta, míg a méz édes szavakkal támogatta a családot
  • az alma a szépség, a boldogság, a szerelem és a közösség szimbóluma volt

Érdekesség, hogy az asszonyok seprűje és a férfiak csizmája is az ünnepi asztalnál volt

Áldást kapott az asszonyok seprűje is. Ennek nem volt más a jelentése, mint az, hogy a következő esztendőben is tartsák szépen,
tisztán a házat és környékét. A férfiak kalapjának és csizmájának megáldása pedig azt vetítette előre, hogy a közelgő farsangban a cipő nem töri fel viselőjének lábát.

Az abroszt nem rázták ki minden este, sőt!

A karácsonyra megterített ünnepi asztalt nem szedték le minden nap, az abroszt sem takarították le ebben az időszakban. Hitték, hogy a megszentelt étel, ami ide hullik is áldott. Így a kenyérmorzsa és az ételdarabkák. Január 6-án pedig, amikor véget ért az ünnepkör, ezeket a morzsákat az állatok elé szórták. Így jutott szentelt étel hozzájuk is, ami aztán bőséges terményt eredményezett a következő esztendőben. Érdekesség, hogy ezt az abroszt nem csak erre az ünnepi alkalomra használták: az év folyamán a vetőmagot ebből az abroszból szórták a földekre. Az elv ugyanaz volt, bőséges termésben bíztak, hiszen az abrosz meg volt áldva.

Hófalak a Széchenyi téren 1942-ben (forrás: Régi Pécs)

Az élő fenyő bújtatta el Krisztust

Egy monda szerint amikor a Krisztus a Földön járt egy fenyő mögött talált menedéket, melynek ágai eltakarták őt. A gonosz emberek elől bujdosott, de a fenyő megvédte. Az Úr akkor megáldotta a fenyőt:

“Soha ne hullasd el a leveleidet.
Akkor is virulj és zöldülj, amikor a többiek levéltelenül sorvadoznak.
Te légy a legdélcegebb és legszívósabb minden társad között, élj meg mindenütt.
Légy az emberek öröme, és emlékezetünkre rajtad gyújtsanak karácsonyi gyertyát.”

A fenyőfát már az ókorban is mágikus növénynek tartották

Egy ősi jelkép, ami a téli napfordulót szimbolizálhatja. Örökzöld ágaival a tél közepén is arra emlékeztet, hogy érkezik a tavasz. A fenyő mellett hasonló jelentéssel bírt a borókaág, a fagyöngy is. A gyertya a “Világ Világossága”, azaz Jézus jelképe. A csillogó díszek egyes értelmezések szerint a csillagok, bolygók jelképei. A fa csúcsára kerülő dísz, amely általában a legfényesebb, a betlehemi csillagot jelképezi.