Címlap Baranya Ötven éve azt...

Ötven éve azt mondták, 1,5 óra alatt Budapestre lehet majd érni vonattal. Hogy miért? Alagutak épültek!

Cikkünk frissítése óta eltelt 3 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Ötven éve már javában zajlott az ország legnagyobb vasúti alagútrendszerének építése a Mecsekben. Elkészülte után a pécsieknek egy nap alatt megjárhatóvá vált a főváros. Ami korábban ötórás út volt, az két és fél órára csökkent. A szakemberek azt jósolták, hogy 2010-re már 140-nel száguldhatnak a vonatok ezen a szakaszon. 

50 éve már javában zajlott az ország legnagyobb vasúti építkezése, ami miatt a pécsiek már egy nap alatt megffordulhattak a fővárosból.  Korábban öt órás volt az út, ebből két és fél óra lett ami  az új mecseki alagutak is köszönhető volt. Akkor még hittek benne, hogy 2010-re nagysebességű vonatokkal utazhatunk Budapestre.

Hazánk legnagyobb vasúti alagútrendszere 1200 méter hosszú

A grandiózus építkezés csaknem 10 évig tartott. Legfontosabb előnye, hogy lerövidült a hegyi pálya a hatalmas kanyarok levágásával, valamint felszámolták a késéseket okozó kaptátokat és a vonatok sebessége 60-ról 120 km/órára nőtt.

A szakemberek akkor azt jósolták meg, hogy 2010-re már 140 km/órás sebességgel száguldhatunk Pécs és Budapest között, az út így másfél órára rövidült volna. Ezzel szemben jelenleg 3 óra 4 perc a hivatalos menetidő.

A korábbi mecseki hegyvidéki szakasz megszelídült a nyomvonal korrekciója miatt.

Az Abaliget környéki régi nyomvonalon – benne a két viadukttal és az alagúttal is – 1973. május 4-én haladt az utolsó vonat. A völgyhidakról akkor úgy döntöttek, hogy a hídszerkezetek máshol nem hasznosíthatóak az országban.

A felrobantott viadukt

1976 júliusában fel is robbantották őket, így csak képen maradhattak meg az utókor számára a vasútvonalat kilenc évtizeden át szolgáló, a tájképet nagyban meghatározó völgyhidak.

424-es és M41-es mozdony húzza a személyvonatokat

A kisebb, kőből épült fémvázas viadukt 75 méter hosszú volt és 18 méter magas, a nagyobbik 109 méter hosszú és 50 méter magasan haladt. A viaduktok tartóoszlopai 50 év után még mindig állnak, a kőből épült pillérek és a hídfők még ma is látszanak a vonatból. Egyik pillér elborítva fekszik az időközben kisarjadt erdőben.

A viadukt 1900-ban

Az új alagutakra – ahogy a régire és a viaduktokra is – mint fontos tereptárgyakra a szocializmus idején egészen 1993-ig alagútőrök vigyáztak, őrhelyeik mindkét oldalon ma is állnak. Szürke egyenruhás, lila váll-lapos Polgári Fegyveres Őrök (PFŐ) teljesítettek 24 órás szolgálatot a MÁV alkalmazásában, de a belügyminisztérium felügyelete alatt.

A régi alagút jelenleg

 A régi alagút már nem átjárható, mert a felette haladó út miatt északi bejáratánál betömedékelték, hogy a felette haladó út ne szakadjon be.

Az első menetrend: Budapest-Pécs 11 óra alatt
A régi alagút 1890-ben
424-es gőzös húzza a személyvonatot
Valaha kilátónak is használták
A Magyar Néphadsereg katonái készítik elő a robbanóanyagot
A felrobantott völgyhíd
A völgyhíd maradványai

Forrás: fortepan, www.geocaching.hu, mandab, Dunántúli Napló, Somogyország vasútjai