Címlap Egészség Rengetegen hí...

Rengetegen hívják Pécsről is a járvány óta a lelki elsősegélyt

Cikkünk frissítése óta eltelt 5 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Az úgynevezett „vírushívások” miatt újabb ingyenesen hívható telefonvonalat tesz elérhetővé a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetsége, mert a 116-123 segélyhívóvonal a koronavírus-járvány miatt kialakult helyzet óta leterhelt.

Az új, 0680810600-as számot hétfő este hét órától lehet tárcsázni. Az önkéntesek hétfő 19 óra és szerda 15 óra között, valamint csütörtök 19 óra és vasárnap 7 óra között fogadják az erre a számra érkező hívásokat. A nap 24 órájában térítésmentesen hívható 116-123-as számot tárcsázók problémáit több száz önkéntes fogadja, de a járvány miatt a korábban is magas hívásszám még tovább emelkedett.

Dudás Erika, a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetségének szakmai alelnöke lapunk kérdésére elmondta, hogy már február végén rengeteg koronavírussal kapcsolatos segélykérés érkezett. A telefonálók többsége a vírussal kapcsolatos aggodalmakról számolt be: „Mi ez?”, Meddig tart?”, Mikor lesz vége?”.

– Márciusban tovább emelkedett az úgynevezett „vírushívások” száma, amelyek az izoláció, a karantén, a korlátozások, az egészségi állapottal összefüggő kérdéseket tartalmazta. Megjelentek a munkahely elvesztésével kapcsolatos félelmek is a hívásokban. Márciusban mintegy ezer hívás érkezett ebben a témában önkénteseinkhez – mondta el az alelnök.

Áprilisban még tovább nőtt a száma a vírushelyzethez kapcsolható hívásoknak. Dudás Erika szerint minden korcsoportból érkezik megkeresés.

A tehetetlenség, a várakozás, a bezártság, a rokonok, ismerősök hiánya visszatérő félelem a segély hívásokban.

Mint mondja, több esetben a korábban meglévő problémák (például kapcsolati zavarok) erősödnek fel a kialakult helyzettel összefüggésben. Ebben a hónapban az adekvát hívások több mint 50 százaléka kapcsolható a kialakult helyzethez.

A képzett önkéntesek a segítő beszélgetés során a különböző kommunikációs és terápiás alapelemek (értő meghallgatás, empátiás követés, feszültségoldás, szuggesztív hatás, átkeretezés stb.) használatával keresik a megoldást a hívók számára. Dudás kiemeli, hogy több probléma személyes kapcsolatot és segítséget igényel (például egészségi, jogi problémák), ezekben az esetekben az adekvát intézmény és szakemberek felé irányítják a hívókat.