Az ország több vidéki repülőterét is átvenné az állam, köztük a pécsit is. Egyik önkormányzat sem tudja ugyanis önerőből fenntartani és működtetni a létesítményeket, az állam viszont igen. Van is terv ezekkel!
Több tízmilliárd forintra lenne szükség ahhoz, hogy használható, üzleti repülőtérként funkcionáló légikikötője lehessen Pécsnek. Erre az önkormányzatnak nincs pénze – hangzott el azon a sajtótájékoztatón, amit Hoppál Péter, Őri László és Kővári János tartott csütörtökön.
A pécs-pogányi repülőtér jelenlegi épületegyüttesét 15 évvel ezelőtt adták át. Azóta a város költségvetéséből 1.5-2 milliárd forint ment el eddig a működésének támogatására – mondta Kővári János. A megye fejlesztési biztosa szerint
„Pécs nem tudja megoldani azt a fejlesztést, amire szüksége lenne a reptérnek ahhoz, hogy gazdaságélénkítő szerepe legyen.”
Így hiába van repülőtér, még sincs – ezt már Hoppál Péter mondta. Az országgyűlési képviselő hangsúlyozta, ő már 2017-ben elkezdett lobbizni azért, hogy történjen fejlesztés a légikikötővel; az utóbbi hónapokban pedig a Dél-dunántúli Gazdaságfejlesztési Zóna kormánybiztosa, Mikes Éva tett ezért hathatós lépéseket.
– Tízmilliárdos fejlesztésen kell átesnie ahhoz, hogy az egész régió gazdasági fellendüléséhez hozzájáruljon – mondta Hoppál Péter. Az országgyülési képviselő szerint:
„folyik az M6-os továbbépítése, a mohácsi kikötőfejlesztés is folyamatban van, de a régiónak légikikötővel is rendelkeznie kell.”
Őri László elmondta: ha sikerülne fejleszteni a repteret, ezzel véget érhetne a régió bezártsága is.
– A most induló 7 éves fejlesztési ciklus legfontosabb célja a térség gazdaságának élénkítése, új munkahelyek teremtése. Ebben fontos szerep juthat a repülőtérnek is – mondta Őri László, a Baranya Megyei Közgyűlés elnöke.
Egyik önkormányzat sem bírja egyedül
Már nem a sajtótájékoztatón hangzott el, de tény, egyik hazai önkormányzatnak sincs annyi pénze, hogy egymaga sikeresen és nyereségesen működtethessen egy repülőteret – mindegyik állami támogatásra szorul. Pécs tehát nem negatív kivétel, hanem pontosan azokkal a nehézségekkel küszködik ebből a szempontból, mint a többi város; és itt az előző városvezetésnek sem sikerült érdemben előrébb lépni ebben az ügyben. Bár az is igaz, hogy valóban évekkel ezelőtt elkezdték az erről szóló tárgyalásokat.
A Pécs Aktuál korábban úgy értesült, a kormány komolyan elszánta magát, hogy felfejlesszék a vidéki, kisebb repülőtereket, köztük a pécsit is.
Az a cél, hogy kicsi, modern, úgynevezett üzleti repülőtereket alakítsanak ki, amelyek nem turisztikai, nem tömegcélokat szolgálnak, tehát nem utasszállító gépek fel-le repkedésére szolgálnának, hanem üzleti és kargó célokra.
Ezekből pedig Pécs is kihasíthatja a maga hasznát, a város gazdasági körforgásának jót tehet ez az extra, Pécsett lecsapódó (pénz)forgalom.
Megállapodás közelében
Úgy tudjuk, közel a megállapodás a pécsi önkormányzat és az érintett tárcák között: az állam beszállna a pécsi-pogányi repülőtérbe. Tudomásunk szerint üzletrészt vásárolnának annak érdekében, hogy többségi tulajdonba kerüljenek, így ugyanis könnyebb a fejlesztés.
A pécsi repteret két cég működteti, és a város mellett Pogány önkormányzata is tulajdonos.
Ha az önkormányzat is partner a fejlesztésben, akkor a közgyűlés dönt majd a szerződésről. Úgy tudjuk, nem elképzelhetetlen, hogy már a következő közgyűlésen a testület elé kerülhet az ügy.