Címlap Gazdaság A „túlé...

A „túlélés” titka, hogy merjünk segítséget kérni a válsághelyzetben is!

Cikkünk frissítése óta eltelt 4 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

A veszélyhelyzet okozta gazdasági mélyrepülés valamennyi pécsi vállalkozásnak fejtörést okozott. Voltak, akik rossz stratégiát választva azonnal költségcsökkentésbe fogtak, de akadtak olyan cégek is, akik a kényszerleállást kihasználva kezdtek fejlesztésbe, vagy fordítottak időt az innovációra. Most már tisztán látszik: az üzlet túlélésének a kulcsa a stratégia, az átszervezés, no meg hogy merjünk segítséget kérni, ha ötlettelenek vagyunk.

Igazán a válsághelyzet mutatja meg, hogy egy vállalat mennyire adaptív, képes a változásra, rugalmas és nyitott az új lehetőségekre és hajlandó a helyzethez alkalmazkodni. Talán ismerős az a frázis, hogy kockázat nélkül nincs nyereség: ezt most a koronavírus járvány is újból bebizonyítja.

A vírushelyzet a Pécsi Sörfőzdét sem kímélte, hiszen a márciusban berobbanó veszélyhelyzet pont a szokásos szezon kezdetén csapott le a cégre. A vendéglátóegységek bezárása értelemszerűen a sörfőzde mindennapjait is teljesen átformálta. Szemerey Zoltán, a Pécsi Sörfőzde igazgatója lapunk érdeklődésére elárulta, hogy a HoReCa-szektort (szállodák, éttermek, kávéházak) érintő korlátozások a szezon egyik legkelendőbb termékeire, a hordós, illetve a palackos sörökre voltak legnagyobb hatással.

– Bár a szupermarketekben és a hipermarketekben megnövekedett vásárlás némileg kompenzálta a HoReCa-szektor miatti bevételkiesést, egyértelmű volt, hogy stratégiát kell váltanunk az elkövetkezendő időszakban. Azon túl, hogy lehetővé tettük a home office-t, szigorú higiéniai szabályokat vezettünk be, és nagyobb figyelmet fordítottunk a termékfejlesztésre, és kutatás-innovációra – mondta el a gyár igazgatója.

Persze nem csak a vállalaton belüli fejlesztés a fontos, hanem az is, hogy a fogyasztók lássák, nem állt meg az élet a vírushelyzet alatt sem. A Pécsi Sörfőzde termékpalettáján például jól látszik, hogy a cég nem tétlenkedett a több hónapos leállás alatt sem. A gyár továbbá egy izgalmas új projektbe kezdett a pécsi önkormányzat támogatásával. Ahogy az Szemerey Zoltán elmondja, terveik szerint a megnövekedett dobozforgalom miatt új, dobozgyűjtő pontokat szeretnének létesíteni a város különböző pontjain. A cél, hogy úgy csökkentsék a környezeti lábnyomot, hogy ne vegyék el a kedvet a dobozos sörök vásárlásától.

A túlélés titka, hogy a válságban még inkább fejleszteni kell!

A gyárigazgató kiemeli, hogy a megváltozott gazdasági környezetben gyakori hiba a vállalatoknál, hogy kétségbeesett költségcsökkentésbe kezdenek anélkül, hogy megvizsgálnák, hogyan lehetne az új üzletágakat fejleszteni. Mint mondja, ez a jellegű spórolás hosszútávon semmi jóra nem vezet, hiszen ilyenkor inkább olyan beruházásokban kellene gondolkodni, melyek meghozzák a valóságos termelékenységnövekedést a cég számára. Szemerey Zoltán büszkén emeli ki, hogy ennek a gondolkodásmódnak köszönhetően egyetlen munkavállalót sem kellett elbocsátaniuk.

Plesz István, a Polytec Group ügyvezetője is hasonlóan látja a helyzetet. Szerinte az azonnali elbocsátások helyett érdemes megfontolni például a kormányzati támogatásokat is. A komlói cég jelenleg a csökkentett munkaidő kormányzati támogatásának igénybevételével, 4 napos munkahét bevezetésével próbálja meg újraindítani az életet.

– Vállalatunknak is meg kellett küzdenie a lecsökkent megrendelés állománnyal; a bezárt iskolák, óvodák miatt kieső munkaerővel, és a home office bevezetése miatt generálódott IT problémákkal. A 3 hetes teljes kényszerleállás után azonban ma már úgy tűnik, sikerül visszatérni a régi kerékvágásba – teszi hozzá az ügyvezető.

Vörös Dóra, a P1 Media Group médiaügynökség üzletágának vezetője szerint a kkv-szektor vállalkozásai ott hibáznak legtöbbször, hogy nem mernek segítséget kérni a válságidőszakban.

– Rendkívül megterhelő cégvezetőknek azt látni, hogy a bevétel egyre csak csökken, mire általában az azonnali költségcsökkentés a válaszreakció. A megszorítások áldozatai pedig legtöbbször a munkavállalók, holott számos módja van annak, hogy a csapat megtartásával rentábilis beruházásokat hajtsanak végre a vállalkozások – mondja Vörös Dóra, majd hozzáteszi, hogy szokatlanul hangzik, de minél nagyobb a baj, annál többet érdemes a fejlődésre fordítani.

A stratégiai tanácsadó beavat, hogy ügynökségükhöz gyakran fordulnak tanácstalan cégvezetők, akiket csak néhány lépés választ el attól, hogy újra nyereséges legyen az üzletük. Vörös Dóra elmondja, hogy erre a célra hozta létre a P1 Media Group médiaügynökség a Talpra Magyar csomagot, aminek segítségével 12 lépésben segítik a helyi vállalkozásokat. Mint mondja, sokszor egy átgondolt akcióterv, jól targetált kampány vagy ügyesen felépített marketingkoncepció ki tudja húzni a gödörből a vállalkozásokat.