Címlap Gazdaság Haldoklik a h...

Haldoklik a hagyományos média: mindent letarol az internet

Cikkünk frissítése óta eltelt 4 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Az internetezők fele már nem a hagyományos médiából tájékozódik, hanem kizárólag a világhálóról – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) tavaly év végén készített felméréséből, amelynek eredményét most tették közzé. Már az idősek majdnem 70 százaléka is ugyanannyit internetezik, mint amennyit tévézik – mondta az InfoRádiónak a hatóság Piaci Információs Osztályának piackutató elemzője.

Az NMHH közleménye szerint az internethasználat magyarországi terjedésével párhuzamosan „egyre nehezebb helyzetbe kerül a hagyományos média és távközlés”, azaz a tévézés, a rádiózás, a nyomtatott sajtó és a telefonálás.

2019 végén már több mint 6,5 millió internetező volt Magyarországon (a 15 évesnél idősebbek körében), aki legalább heti rendszerességgel böngészett a világhálón. A hagyományos elektronikus és nyomtatott sajtóból

az internetezők fele már egyáltalán nem vagy kevéssé szokott tájékozódni

– állapította meg a felmérés, amelyet tavaly november 18. és december 10. között négyezer fős minta segítségével, online önkitöltős kérdőívvel készítettek.

A szórakozás, filmnézés tekintetében is hasonló arányban vezet az internet: 46 százalék nem vagy már csak keveset tévézik, sokkal inkább a neten tölti a szabadidejét. Az összegzés szerint a hagyományos média és távközlés internettel szembeni térvesztése leginkább azzal függ össze, hogy egyre több ember, egyre többet és egyre magabiztosabban internetezik, vagyis – az életkor kivételével – „a demográfiai jellemzők kevéssé mutatnak összefüggéseket”.

Az NMHH felméréséből az is kiderült, hogy a húsz év alattiaknál sokkal gyorsabb a televízió és a rádió térvesztése az internettel szemben. A tizenévesek között tízből heten a világhálóról tájékozódnak a hagyományos tévék, rádiók, újságok helyett – tizenháromból mindössze egy fiatal mondta, hogy többet tévézik, mint amennyit internetezik –, és tízből nyolcan az interneten néznek filmeket, videókat vagy sorozatokat.

A harminc év alattiak kétharmada, a harmincasoknak pedig a fele nyilatkozott úgy, hogy már nagyrészt vagy kizárólag interneteznek tévézés helyett.

A hatvanas és a hetvenes korosztálynál is jelentkezik az internet „beszippantó” hatása. Az internetező hatvanasok 70 százaléka, míg a hetven évesnél idősebbek 68 százaléka ugyanannyit vagy többet internetezik, mint amennyit tévézik.

Az NMHH kutatásából az is kiderült, hogy a videonéző internetezők 15 százaléka teljesen felhagyott a hagyományos tévénézéssel, további 26 százalékuk pedig kevesebbet tévézik; a neten zenét és podcastot hallgatók közül pedig már 22 százalék hagyott fel véglegesen „a klasszikus rádiózással”. Az átrendeződés ez esetben is a harminc éven aluliak körében a legszembeötlőbb.

Az Y- és Z-generációban kétszer többen vannak, akik már nem tévéznek

(28 és 30 százalék), és másfélszer-kétszer többen, akik már nem rádióznak (28 és 38 százalék), mint azok, akik fogyasztanak még hagyományos médiát.

Bakonyi Eszter, az NMHH Piaci Információs Osztályának piackutató elemzője megjegyezte,

nagyon sok internetező számára vonzó, hogy a tartalmakat saját maga válogathatja össze az ízlése szerint.


Híreinknek csak egy részét közöljük a közösségi oldalakon keresztül. A teljes tartalom a Pécs Aktuálon olvasható!