Rengeteg beruházás úszta meg a kormányzati zárolást, ahol időben megnyitották az építési naplót, ott még elkezdődhetett a kivitelezés. A Világgazdaság összeállításából kiderül, hogy milyen fejlesztések folytatódnak az országban jövőre is.
Biztos, hogy befejezik az M6-os országhatárig tartó szakaszát
Bár továbbra sem ismert, hogy mely beruházásokat érinti hátrányosan az 1100 milliárd forintos kormányzati zárolás, az időben elindított projektek még zöld utat kaphattak a kivitelezés megkezdésére.
A VG információi szerint a kulcs az építési napló: azoknál a fejlesztéseknél, amelyeknél májusban megnyitották, zavartalanul megindulhat a kivitelezés a következő hónapokban.
Ezek közé tartozik az M6-os autópálya fejlesztése is, amely azok közé tartozik, amelyek tavaly vagy korábban elindultak, így az ígéretek szerint az eredeti terveknek megfelelően valósulhatnak meg. Ilyen a 83-as főút négysávosítása, az M6-os autópálya Bóly és Ivándárda közötti szakaszának megépítése vagy a kalocsai Duna híd kivitelezése, ezek 2023 végén, 2024-ben fejeződhetnek be. Az M44-es autóút utolsó, befejező etapján még pont időben elindulhattak a munkálatok, tavasszal átadták a munkaterületet. A beruházás ráadásul hosszabb időt vesz igénybe, a tervek szerint 2025-re jöhet létre az M5-ös autópálya és Békéscsaba közötti gyorsforgalmi kapcsolat.
Jövőre pöröghet fel a Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának felújítása, amelynek alapkövét tavaly októberben tették le. A rekonstrukciót két szakaszban végzi a kivitelező RM International Zrt., míg az északi szakaszon a kisajátításokat végzik, a délin már javában zajlanak a munkálatok. Kiskőrös térségében már a vasúti pályát bontják, sőt néhol már az új vágányt építik, Kiskunhalas és Kelebia között egyelőre még régészeti feltárásokat folytatnak. A teljes beruházásnak – amelynek keretében új állomásépületeket alakítanak ki Délegyházán, Kiskunlacházán, Dömsödön és Kiskőrösön – 2025-re kell elkészülnie, több helyen P+R parkolókat is építenek.
Viszonylag sok projekt leáll
Nem volt ilyen szerencsés például a Kecskemét és Dunaföldvár közötti 52-es főút 35 kilométeres szakaszának felújítása, amelynél hiába hirdették ki a győztest a közbeszerzési eljárás során, ez sem volt elég indok arra, hogy folytatódjon a tavaly megkezdett rekonstrukció. Alapos a gyanú, hogy az M100 autóút esztergomi bekötése az M1-esbe, vagy az M4 autóút hiányzó szakaszai is csak később épülhetnek meg, annak ellenére, hogy mindkét beruházás esetében megvolt a nyertes ajánlattevő. Ezek alapján pedig nem meglepő, hogy azok a projektek, amelyek közbeszerzés alatt álltak a beruházási stop elrendelése idején, szintén áldozatul estek a kormányzati zárolásnak. Az uniós közbeszerzési értesítő szerint egyelőre biztosan nem épül meg a bajai, a pusztaszabolcsi, a budakalászi és a dunavarsányi elkerülő sem.
(Forrás: VG, fotó: Magyar Építők)