Címlap Gazdaság Ugyanazt a ga...

Ugyanazt a gazdasági stratégiát követheti Pécs most, mint a fideszes városvezetés alatt

Cikkünk frissítése óta eltelt 3 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Tucatnyi cég érkezett és beruházott több tízmilliárdos értékben Pécsett az elmúlt években – köztük nemzetközileg is jegyzett, elismert társaságok, illetve többen bővítettek is azok közül, amelyek már itt voltak. A stratégia tehát nem tűnik rossznak. A kérdés az, tudja-e ezt látványosabban vezényelni és kommunikálni a városvezetés Páváéknál?

Megszaporodtak mostanában a szerző nélküli, névtelen cikkek az önkormányzat kiadványában – vettük észre, (és azt is, hogy kormányzati hirdetések is ékesítik a lapot, a cikkek alatt alaposan eldugva, de ez most mindegy). Legutóbb egy ilyen dolgozat keretében számolt be sikerekről Varga Péter, a „rejtélyes” Gazdaságfejlesztési Főosztály új vezetője, akit szeptembertől neveztek ki. Azért rejtélyes – a mi számunkra egészen biztosan, mert alig van hír a korábban még csúcsfőosztálynak nevezett szervezet munkájáról, és hiába érdeklődtünk többször is a városházán, vagy kértünk interjút az új vezetőtől is, több hét után sem méltatott bennünket egyik sem válaszra.

A lényeg az, hogy ebben az indokolatlanul terjengős, újabb névtelen, szerző nélküli PR-cikkben csak úgy sorolja a sikereket Varga, ezek egy részét pedig a polgármester is megismételte az év utolsó, online városinfóján. Mégpedig így:

Na, de mik is ezek a sikerek?

  • Varga pár hét alatt megtalálta a megfelelő személyi állományt;
  • Péterffy szerint idén szeptembertől mostanáig 39 befektetői tárgyalás történt Pécsett,
  • jelenleg 14 befektetői megkeresés van hatályban a polgármester szerint és 2 céggel megállapodtak, ők már „építik a csarnokaikat” – mondta;
  • ehhez képest Varga szerint „jelenleg 14 befektetői megkeresés esetében van versenyben Pécs, és 2 esetben már az utolsó körnél járnak;
  • Varga szerint „elkezdtek kommunikálni minden olyan gazdasági tömörüléssel, amely segíthet városunkba csábítani jelentősebb külföldi céget”. Példaként említi egyebek mellett a német DWC-t. Azt nem tette hozzá, hogy a Német Gazdasági Klub (DWC) pécsi szekciójának vezetője Decsi István jelenlegi kancellár, volt fideszes gazdasági alpolgármester;
  • és végül: rengeteg komparatív előnyt tudtak beazonosítani az elmúlt hónapokban – bármit is jelentsen ez.

Más tollával, avagy … csalánnal

Egy, a Gazdaságfejlesztési Főosztály munkájára egészen közelről rálátó forrásunk szerint a polgármester, és Varga is erősen megtekerték a tényeket. Egész évben volt ugyanis 39 befektetői érdeklődés Pécsett, nem pedig szeptember óta, mint ahogy azt állította videójában Péterffy Attila. Másrészt, most is – tudomása szerint – nagy részben ugyanazok a kollégák dolgoznak az osztályon, akik az előző vezető idején is – aki nyár végén távozott, tehát nem igazán létezik semmiféle új, szakmai csapat.

A Pécs Aktuál úgy tudja, idén júliusig körülbelül 30 érdeklődőt kezelt a város Gazdaságfejlesztési Főosztálya, vagyis az új főosztályvezető munkában töltött ideje alatt érkezhetett még nagyjából 9 további. Ám, mint azt a polgármester fenti videójából tudjuk, ezek nagy része már sajnos kiesett: 14 céget győzködnek még.

Érdeklődő mindig van, de nem ez a lényeg

Az egyáltalán nem szokatlan és rendkívüli egyébként, hogy különféle üzleti érdeklődők, befektetést tervezők keresik meg az önkormányzatot itthonról, vagy külföldről. Ez eddig is így volt, és a jövőben is így lesz. Komoly baj lenne akkor, ha nem így lenne.

Ez azonban még semmit nem jelent, egy-egy befektetést igen racionális indokok és számos tényező figyelembevételével hoznak meg a tulajdonosok

(Van-e megfelelő terület, ha nincs, mekkora beruházást igényelne; van-e és bővíthető-e a kellő számú munkaerő; mekkora költséggel jár a termék/áru szállítása; milyen rekreációs lehetőségek vannak a városban, térségben, stb., stb.) Komoly verseny is van a hazai nagyvárosok között, minden szereplő szeretne megcsípni cégeket, lehetőleg minél nagyobbat – az iparűzési adó, na meg a politikai siker miatt.

Nem véletlen az sem, hogy a kormányzat ösztönzi ezeket a társaságokat különféle együttműködéseken, támogatásokon keresztül, de még a magyar kormánynak sincs lehetősége arra, hogy városokat „jelöljön ki” befektetők számára, maximum javaslatokat tehetnek – magyarázta Orbán Viktor éppen Pécsett még a Modern Városok Program sajtótájékoztatóján, hozzátéve, hogy sokkal könnyebb dolga lenne politikai értelemben, ha beleszólhatna abba, hogy melyik városba menjenek cégek. De ez nem így működik.  

Ugyanaz a gazdasági stratégia, mint Páva Zsoltéknál

Az ugyanakkor világosan kiderül a polgármester mondandójából, és a fenti videó-részletből is – ha valaki figyelmesen követi a pécsi közéletet, hogy a jelenlegi városvezetés gazdasági stratégiája is ugyanaz, mint a fideszes városvezetésé volt.

A cél most is az, ami egykor is volt: sok, kisebb céget Pécsre csábítani; nem egy nagyra alapozni. 

(Ennek van egy olyan magyarázata is, hogy Pécs földrajzi adottságai miatt képtelen akkora és olyan ipari területeket kialakítani, mint például Debrecen, vagy Kecskemét; és ha meg is próbálná, az elképesztő drága és költségigényes lenne, valamint még meg is kellene egyezni a szomszédos településekkel.)

Pécsre az elmúlt, fideszes ciklusban tucatnyi cég érkezett és beruházott több tízmilliárdos értékben – köztük nemzetközileg is jegyzett, elismert társaságok, és emellett bővítettek is azok, amelyek már itt voltak.

A legfontosabb kérdés most mégis az – politikai értelemben -, hogy ugyanezt a gazdasági stratégiát, és annak majdani eredményeit, tudja-e majd jobban kommunikálni és sikerként beállítani a városvezetés, mint ahogy azt Páváék tették. Az előző városvezetésnek ez ugyanis nem sikerült, pedig a cégek itt vannak!