Címlap Hírek Péterffy miat...

Péterffy miatt törvénysértésben van Pécs – figyelmeztet a Kormányhivatal

Cikkünk frissítése óta eltelt 1 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Két törvényességi felhívást is küldött az önkormányzatnak a Baranya Vármegyei Kormányhivatal, ugyanis megállapították, hogy törvénysértéseket követtek el azzal, hogy sem alpolgármestert, sem bizottsági tagokat nem választottak, ezeket ugyanis a polgármester nem terjesztett elő. Pedig kellett volna.

Amint azt a Kormányhivatal írja, „a polgármester a Közgyűlés 2024. október 15-én tartott alakuló ülésén alpolgármestereknek javasolt egy önkormányzati képviselőt, valamint egy külső, nem képviselő-testületi tagot. A javaslatokat a Közgyűlés a szavazás során – minősített többségi eredmény hiányában – nem fogadta el. A Közgyűlés következő, 2024. október 22-én tartott rendes ülésén az alpolgármester választása nem volt napirenden.

A Közgyűlés tagjai közül legalább egy személy alpolgármesterré választása törvényi kötelezettség, elmulasztása jogsértő.

Az Mötv. 74. § (1) bekezdése szerint a képviselő-testület (közgyűlés) a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egy alpolgármestert választ, több alpolgármestert választhat. A képviselő-testület legalább egy alpolgármestert saját tagjai közül választ meg.

Az Mötv. 43. § (3) bekezdése alapján a képviselő-testület az alpolgármestert az alakuló vagy az azt követő ülésen köteles megválasztani.

Ez viszont nem történt meg, mert Péterffy Attila nem terjesztett be nevet. A Kormányhivatal így fogalmaz:

„Vitathatatlan, hogy a törvény kizárólag a polgármesternek biztosítja a javaslattételi jogot. A polgármesteri javaslattétel azonban nem csak jog, hanem kötelezettség is. Javaslattétel hiányában ugyanis a Közgyűlés nem tud élni az alpolgármester választási jogával.”

A polgármesternek törvényi kötelessége legalább egy önkormányzati képviselőt alpolgármesternek javasolni – írják. A Közgyűlés elutasító döntése jelzés arra, hogy a javasolt személlyel nem tud hatékonyan együttműködni, egyértelmű kifejezése annak, hogy a javasolt személyt nem tartja megfelelőnek a tisztség betöltésére. Ahhoz, hogy e döntése a rendeltetésszerű joggyakorlás követelményének megfeleljen, mindenképpen szükséges, hogy a polgármester megismerje a Közgyűlés indokait az elutasítást illetően. A helyzet fordítva is igaz: ugyanazon képviselő alpolgármesterré választásának többszöri elutasítása esetén a polgármester megvalósíthatja a rendeltetésellenes joggyakorlást, ha az elutasított személy további jelöltségéhez elfogadható indok nélkül ragaszkodik – szögezik le a Kormányhivatal.

Azzal, hogy a polgármester a Közgyűlés 2024. október 22-i ülésén a képviselők közül az alpolgármester személyére nem tett javaslatot és a Közgyűlés – javaslat hiányában – nem döntött a kérdés napirendre vételéről sem, olyan mulasztásos törvénysértés állt be, amely közvetett módon akadályozza a Közgyűlés működését

– jelentették ki.

További törvénysértés is van

A Kormányhivatal megállapította azt is, egy másik felhívásában, hogy a Közgyűlés nem tett eleget az önkormányzati bizottsági tagok megválasztására vonatkozó törvényi kötelezettségének sem.

Mint írják: A Közgyűlés 2024. október 15-én tartott alakuló ülésén – képviselői indítványra – Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata Közgyűlésének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 37/2019. (XI.15.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: SZMSZ) felülvizsgálatára vonatkozó napirend elnapolásáról döntött. Az alakuló ülésre beterjesztett polgármesteri előterjesztés az SZMSZ-ben szabályozott bizottsági szervezeti struktúra módosítását indítványozta. A polgármesteri előterjesztés a bizottságok tagjaira nem tartalmazott javaslatot.

Közgyűlés következő, 2024. október 22-én tartott rendes ülésén megtárgyalta az SZMSZ önkormányzati bizottsági struktúra módosítására irányuló polgármesteri előterjesztést, azonban azt minősített többség hiányában nem fogadta el. A polgármesteri előterjesztés továbbra sem tartalmazott a bizottsági tagokra javaslatot.

Az önkormányzati bizottságok tagjai megválasztásának, és ezzel a bizottságok létrehozásának elmulasztása jogsértő

– figyelmeztetnek, hozzátéve, hogy a Közgyűlés az alakuló vagy az azt követő ülésen a polgármester előterjesztésére köteles megválasztani a törvény által kötelezően létrehozandó és a szervezeti és működési szabályzatban meghatározott bizottságait.

A Polgármester és a Közgyűlés együttes felelőssége az önkormányzati bizottsági tagok megválasztása. A bizottságok létrehozása, azaz tagjainak megválasztása garanciális jelentőségű az önkormányzat működése szempontjából – szögezik le.

A Kormányhivatal határidőket is szabott: november 29-ig kell alpolgármestert beterjeszteni és választani, illetve december 10-ig bizottságokat. Ha ezt elmulasztják, akkor a bírósághoz fordulhat a Kormányhivatal.

A két dokumentum ide kattintva olvasható (mobilon csak letöltés után), vagy az előterjesztések között, a 43. napirendnél: