Címlap Közélet Minden negyed...

Minden negyedik ország betiltotta az iskolai mobilozást, itthon az intézményre bízzák inkább a döntést

Cikkünk frissítése óta eltelt 1 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Az UNESCO becslése szerint már minden negyedik ország betiltotta az okostelefonok használatát az iskolában, legutóbb Anglia lépett a kérdésben. A helyi oktatási miniszter bejelentéséről Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára is posztolt Facebook-oldalán, emiatt az Index érdeklődött a tárcánál arról, hogy terveznek-e szigorítást, de a Nemzeti Pedagógus Kar és az Adom Diákmozgalom véleményét is kikérték.

Gillian Keegan, Anglia oktatási minisztere október elején jelentette be, hogy országszerte betiltják a mobiltelefonok használatát az iskolákban. Az intézkedés – amelyre minden iskolát köteleznek – a tanórák mellett a szünetekre is érvényes.

Egyes intézmények saját hatáskörben már eddig is alkalmaztak ilyen típusú szabályokat, a döntéshozók célja most az egységesítés. A politikus szerint

a szigorításra amiatt van szükség, mert a digitális eszközök oly mértékben elterelik a diákok figyelmét, hogy az már a teljesítményükön látszik, ráadásul a készülékek a tanároknak is folyamatos bosszúságot okoznak.

Gillian Keegan döntéséről Rétvári Bence, a Belügyminisztérium (BM) parlamenti államtitkára is beszámolt Facebook-oldalán, emiatt merült fel a kérdés, hogy vajon a magyar kormány tervez-e hasonló lépést?

A tárca azt írta az Indexnek:

A mobiltelefon a mindennapi élet szerves része, és ez alól az iskolai környezet sem kivétel.

Ebből tehát arra lehet következtetni, hogy a hazai oktatásirányítás nem tervez radikális változtatást, az okoseszközöknek helyük van a köznevelési intézményekben, még akkor is, ha léteznek olyan aggályok, amelyek szerint „a mobil elektronikai eszközök negatívan befolyásolhatják a gyermekek társas és szociális viszonyait, vagy káros hatással lehetnek verbális kommunikációjukra”.

„Ezzel szemben olyan kutatások, vélemények is napvilágot láttak, hogy bizonyos »mobiletikett« ismeretével és használatával ugyanezek hasznos, a tanulást segítő, színesítő eszközei lehetnek az oktatásnak” – mutatott rá a BM, amely emlékeztetett: Magyarországon a köznevelési intézmények saját házirendjükben dönthetnek a digitális mobil eszközök tanórai és azon kívüli használatáról.

Bozai Ákos, az Adom Diákmozgalom szóvivője a lapnak azt mondta, tapasztalataik szerint a kérdés leginkább tanárfüggő, könnyen lehet, hogy ami az egyik órán még belefér, a másikon már nem megengedett.

Ugyanakkor nem lehetünk álszentek, nyilvánvaló, hogy sok diák a közösségi médián lóg az órák alatt is. Ezért kellene bevezetni egy olyan egységes szabályozási módszert, amellyel lekövethető, mire használják a tanulók az iskolai wifihálózatot, nem mindegy ugyanis, hogy a PDF-ben letöltött tankönyvet nyitják meg vagy a Messengert

– mutatott rá a szervezet szóvivője, hozzátéve, hogy a kérdést hosszú távon mindenképpen napirendre tűzik, de egyelőre vannak ennél égetőbb problémák is az iskolákban.

A teljes tiltást a Nemzeti Pedagógus Kar (NPK) elnöke sem szorgalmazná.