Címlap Közélet Törvényességi...

Törvényességi vizsgálat indult a harmadik pécsi alpolgármester kinevezése miatt!

Cikkünk frissítése óta eltelt 12 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Elképzelhető, hogy nem volt teljesen szabályszerű Nyőgéri trónra emelése. De hova tűnt az erről szóló polgármesteri határozat? Érdekes csak ez nem nyilvános, miközben minden más igen.

Vannak olyan jogi vélekedések, amelyek szerint Péterffy Attila túlterjeszkedett hatalmán akkor, amikor egyedül döntötte el és nevezte ki harmadik, MSZP-s alpolgármesterét. Bár ennek ellenkezőjét állítja maga a polgármester, az általunk megkérdezett ügyvédek szerint ennél bonyolultabb ez a kérdés. Noha általánosságban igaz, hogy veszélyhelyzetben a polgármester gyakorolja az önkormányztai jogokat, ez a jog nem korlátlan és nem terjed(het) ki mindenre.

A Belügyminisztérium és a Miniszterelnökség közös, vonatkozó dokumentumaiban például kitérnek arra is, hogy mi a helyzet a veszélyhelyzetben egy alpolgármester kinenevezésével? Erről ezt írják az önkormányzatok számára megküldött jogi ajánlásban (a 10. oldalon):

Az alpolgármester választására vonatkozóan hozhat döntést a polgármester?

Álláspontunk szerint, amennyiben a képviselő-testület a veszélyhelyzet kihirdetését megelőzően már választott legalább egy alpolgármestert, akkor e különleges jogrendben nem indokolt másik alpolgármester megválasztása a polgármester részéről. Ha azonban a települési önkormányzat képviselő-testületi ülésén nem került sor alpolgármester-választásra, a polgármester – az egészségügyi veszélyhelyzetre tekintettel – helyettesítése érdekében dönthet egy alpolgármester személyéről.”

Pécsett azonban már van/volt helyettesítésre kijelölt alpolgármester, mégpedig Bognár Szilvia (Ruzsa Csaba ugyanis nem választott alpolgármester, hanem “külsős”.) Jogi vélemények szerint azonban akadhat itt más probléma is Nyőgéri Lajos kinevezésével.

Három problémát is találhattak a jogászok

A BM-Miniszterelnökség közös állásfoglalása szerint veszélyhelyzetben a képviselő-testület önkormányzati törvény szerinti összehívására nincs lehetőség, a polgármesternek azonban arra van lehetősége, hogy „e-mailben vagy más módon” a döntést megelőzően kikérje a képviselő-testület véleményét. A polgármester valamennyi szükséges kérdésben dönthet a képviselő-testület helyett, azonban figyelemmel kell lennie a kormánymegbízottak által megjelölt keretekre (szükségesség, arányosság, joggal való visszaélés tilalma stb.). A polgármester a veszélyhelyzet életbelépéséig meghozott képviselő-testületi, polgármesteri, illetve bizottsági hatáskörben meghozott döntéseket korlátozás nélkül felülvizsgálhatja, megváltoztathatja, ugyanakkor a veszélyhelyzetben hozott polgármesteri döntéseket a veszélyhelyzet megszűntével a képviselő-testület „kezébe helyezi” (eldöntheti, melyeket helyezi hatályon kívül és melyeket nem). A polgármester diszkrecionális jogkörébe tartozik a képviselői tiszteletdíjak folyósításának kérdése. A polgármester kizárólag abban az esetben választhat alpolgármestert, ha a veszélyhelyzetet megelőzően nem töltötték be ezt a tisztséget – olvassák ki a jogászok a dokumentumból.

Úgy tűnik tehát, hogy a Belügyminisztérium és a Miniszterelnökség közös állásfoglalása alapján túlléphette a hatáskörét. Az általunk megkérdezett jogászok szerint érdemes vizsgálni, hogy

1. Rosszhiszeműen járt-e el a polgármester akkor, amikor a frakcióvezetőket “évértékelés” címén hívta be a hivatalba, majd ennek végén jelentette be a kinevezési szándékát (hogy ez így történt, azt minden frakció megerősítette nyilvánosan, közleményben is)?

2. Van-e a testületből választott alpolgármestere, azaz, lebetegedése esetén van, aki helyettesítse? (Van.)

3. Mivel nem volt betöltetlen, harmadik alpolgármesteri tisztség; ezért nem is nevezhetett volna ki erre posztra senkit?

A Pécs Aktuál számos kérdést küldött a Baranya Megyei Kormányhivatalnak is, amely felettes szerve az önkormányzatnak. Rövid válasz érkezett azonban, de nem lényegtelen:

A Baranya Megyei Kormányhivatal Pécs Megyei Jogú Város polgármestere Nyőgéri Lajos alpolgármesterré történő megválasztásáról és illetményének, költségtérítésének megállapításáról szóló 284/2020. (XII.10.) számú határozatának jogszerűségét hivatalból indított törvényességi felügyeleti eljárás keretében vizsgálja, és a jogszabályi előírásoknak megfelelően megteszi a szükséges intézkedéseket.

Éppen a Nyőgéri kinevezéséről szóló döntés nem olvasható

Érdekes egyébként, hogy az önkormányzat honlapján pont a Nyőgéri Lajos kinevezéséről szóló (284/2020 számú) polgármesteri határozat hiányzik.

Előtte és utána is minden fent van, de ez nincs.