2028-ig elkészül az M60-as autópálya meghosszabbítása, de Pécsen belül is nagy változás lehet. Érkezhet a 6-os számú főút helyére egy "tehermentesítő" út a vasúttól délre. Emellett pedig berobbanhat a közösségi rollerezés is - hangzott el a közmeghallgatás felvezetőjében. TUDÓSÍTÁSUNK A HELYSZÍNRŐL.
A közlekedés aktuális kérdéseit vitatják meg ezekben a percekben Pécsett. A kétórás fórumot Kertvárosban, az Apáczai Csere János Nevelési Központ színháztermében tartják. A kihelyezett közmeghallgatásra 16 képviselő érkezett és körülbelül 50 érdeklődő (ez a szám nőhet még).
A közlekedésről akartak beszélni a pécsiek
A helyiek online szavazhattak arról, hogy a május 10-ei közmeghallgatásnak mi legyen a témája. A szavazók 60 százaléka választotta ezt a témakört. Hogy miért? Mi csak egy fotót mutatnánk: így jutottunk ki 25 perc alatt a belvárosból Kertvárosba.
Mik a problémák Pécsett?
- Pécs 16 km széles város kelet-nyugati irányban és 10 km hosszú észak-déli irányban: hogy tehermentesíthető legyen, ahhoz 3 alközpontra lenne szükség. Ennek ellenére egy van és mindenki a Belvárosban autózik.
- 37 ezer autó van Pécsett, ha ezt egy parkolóba akarnánk elhelyezni, akkor 1 négyzetkilométeres parkolót kellene építeni. Ez nagyjából a történelmi belváros területe
- Medence alakú a város: ezért a közlekedés miatt gyorsan romlik a levegő minősége
Megpróbálják megismerni a pécsiek szokásait, ezután közlekedésfejlesztési koncepciót alakítanak ki – hangzott el a közmeghallgatáson.
Milyen lesz a jövő Pécsett?
- autópálya-építés: M60-as autópálya meghosszabbítása 2028-ig el fog készülni. Így lehet elkerülő útja a városnak, ami a nyugatról érkező forgalomtól mentesítheti várost. 2×2 sávos lesz – hangzott el a felvezetőben.
- városon belüli tehermentesítés: 7,5 kilométeres nyugat-keleti irányú út lehet. Ez az út párhuzamos lehet a jelenlegi 6-os főúttal, a vasút déli oldalán szelné át a várost, ezzel mentesítenék a jelenlegi 6-os főutat. A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztési Zrt. dolgozik az előkészítésén, erre 2025-ig van lehetősége. Állami közútként készülhet el annak érdekében, hogy a mostani 6-os főút a város tulajdonába kerüljön.
- kerékpárutak: van egy alaphálózat, ami a lakótelepeket a belvárossal igyekszik összekötni. Nemsokára ez az alaphálózat felbővül és már a településen kívüli kapcsolatai is megépülnek Szigetvár, Mohács, Máriagyűd felé.
- gyalogosok figyelmébe! Fokozott odafigyelést ígérnek, ezért az átkelési pontok biztonságának növelését tűzték ki célul. 37 új zebrát terveznek a ciklus folyamán. Ezzel 10 százalékkal nő a város gyalogátkelőhelyeinek száma. Ez érezhető változás – hangzott el a közmeghallgatás felvezetőjében.
Közösségi roller? Már van egy megkeresés a Városházán
A közmeghallgatás felvezetőjében elhangzott, hogy az elektromos kerékpárok mellett érkezhetnek az elektromos rollerek is a pécsi forgalomba. Már érkezett megkeresés a pécsi városvezetés irányába. Ennek bevezetése is megtörténhet.
Parkolás:
A helykereső parkolási rendszerrel csökkenhet a belváros forgalma. 709 szenzoros fizetőparkoló, 5 db tájékoztató, ingyenes mobilapplikáció segítheti a közlekedést. 2023 elejére készülhet el.
A felvezető után a pécsiek is kérdezhettek.
Aki pedig élőben követné a közvetítést és látná is, az itt tudja nézni:
Régi Kertvárosban élő lakó hozzászólása: „500 méterrel arrébb teszik a problémát”
– Nem azért vettem Öreg Kertvárosban házat, újítottam fel, fizettem vissza a hitelt, hogy arra vezessék el a forgalmat – mondta egy felháborodott lakó, aki azt nehezményezte, hogy Kertváros felé vezetnék a 6-os főút terheit. Ruzsa Csaba erre úgy válaszolt, hogy a vásártéri részen menne el az út. Olyan jellegű túlterhelés van a városrész északi részén, amit ki kell terelni onnan.
Rekreációs funkcióval kellene ellátni, nem ipari célú hasznosításra – hangzott el a lakótól
– Senki nem akar ipari funkciót telepíteni, de az ottani forgalmat szeretnénk elterelni – hangsúlyozta Ruzsa Csaba. Vizsgálják azt is, hogy a Vásárteret zöldítenék – hiszen azt csak hétvégén használják a pécsiek – tette hozzá az alpolgármester.