Nem csak a „legendásan üres” M6-os autópálya kihasználatlan, azon kívül is több száz kilométernyi sztrádát építettek Magyarországon, amelyen kicsi a forgalom – írja a G7, amely példaként az M3-as Nyíregyháza utáni vagy az M35-ös és M4-es Debrecen és a román határ közötti szakaszát említette.
A kihasználtság a gyorsforgalmi utaknak csupán a negyede esetében éri el az 50 százalékot; a sztrádahálózat 12 százalékán 10 százalék, 39 százalékán pedig 20 százalék alatti.
A lap szerint 671 kilométer olyan út van, amelyet feleslegesen vagy túlzó paraméterekkel építették ki: autópálya vagy autóút helyett akár egy kétszer egysávos főút is elég lett volna. Igaz, ezt a megállapítást a 2020-as forgalomszámlálási adatokra alapozzák, márpedig abban az évben a koronanavírus-világjárvány kitörése miatt mind a belföldi, mind az országon áthaladó tranzitforgalom kisebb volt a megszokottnál.
Az elmúlt évtized átlagáraival számolva mindez a lap szerint azt jelenti, hogy 1500 milliárd forintot – a közel 700 milliárdos „rezsivédelmi alap” több mint kétszeresét – fordítottak felesleges vagy túl korán megépített sztrádákra. Az összegből 350 milliárdot költöttek olyan autópályák építésére, ahol a kapacitás közel 10 százalékát sem érte el a forgalom 2020-ban.