Szentlőrinc és Szigetvár között november 7-től újra közlekednek a személyszállító vonatok. A MÁV augusztus 31-től végzett felújítást a szakaszon, aminek köszönhetően összességében gyorsul és lényegesen kiszámíthatóbbá, pontosabbá válik a térség vasúti közlekedése. Megnéztük a régi menetrendeket, így derült ki, hogy 80 éve is hasonló idő alatt utazhattunk Pécsről Szigetvárra, sőt 1986-ban volt olyan vonat, amely 28 perc alatt tette meg az utat.
Az interneten fellehető régi menetrendek szerint 1943-ban a leglassabb vonat 55, a leggyorsabb 34 perc alatt tette meg az útvonalat. 1986-ban a személy 45, a gyors 28 perc alatt teljesített. Most csak személyvonatok járnak, a menetidő 36 perc!
A vasútvonal Pécs és Barcs közötti 68 km hosszú szakaszát rendkívül rövid idő alatt építették, 1868. május 6-án adták át a forgalomnak. Az út Pécs-Szigetvár viszonylatban 1 óra 10 perc volt. A megnyitón a vasút 200 darab ingyenjegyet osztott ki a vonatozni szándékozók között.
„A magyar koronával és virágfüzérekkel ékesített mozdony füttyentett s méltóságos lassúsággal megkezdte útját. Mozsárlövések, ezerszeres éljenek, lobogó kendők, s a bányászok háromszor ismételt „Glück auf!“ kiáltásai bizonyították a pillanat jelentőségét. Útközben is majdnem minden, a vasutat átszelő útnál lelkesen üdvözöltetett a vonat. Emelte a ritka ünnepély fényét azon körülmény, hogy több kitűnőség mellett gr. Mikó Imre közlekedésügyi miniszter és Majláth György országbírói nagyméltóságaik is részt vettek benne. Az állomásokon, u. m. Szent-Lőrinczen, Szigetvárt, Darányban és Barcson ágakból rögtönzött díszívek, kíváncsi néptömeg és — annak bizonyítékául, hogy nagy mértékben mulató nemzet vagyunk — mindenütt két-három zenekar fogadott bennünket. A kocsiból kilépő minisztert és országbírót mindenütt levett kalappal és sokszoros éljenzéssel üdvözölte az örvendező kíváncsi sokaság”-írta a Pécsi Lapok a megnyitóról 1868-ban.
„A vasúttársaság tavaly és idén összességében közel négymilliárd forintot költött saját forrásból a Szentlőrinc-Szigetvár szakasz felújítására, melynek eredményeként a két város között végig korszerű, hézagnélküli pályán és hamarosan sebességkorlátozás nélkül közlekedhetnek a vonatok. A Gyékényes-Pécs vonal Szigetvárt és Szentlőrincet összekötő szakaszán 80 kilométer/óra a megengedett legnagyobb sebesség, de a pálya műszaki állapota az elmúlt években oly mértékben romlott, hogy több szakaszon sebességkorlátozást kellett bevezetni, aminek következtében rendszeressé váltak a késések. A mostani munkálatok révén Szentlőrinc és Szigetvár között kiszámíthatóbbá válik a menetrend.
A pálya rekonstrukciója alatt ágyazatrostálást, szakaszos alépítményjavítást, betonalj- és síncserét végzett a vasúttársaság. A forgalomból ideiglenesen kizárt vonalrészen mintegy 10 kilométeren hézagnélküli vágány létesült, 300 méteren megújult az alépítmény, emellett átépült két vasúti átjáró is. Tavaly ugyanezt a munkát három kilométeren végezte el a MÁV. A mostani beruházás idején húszezer tonna zúzottkövet, több mint hétezer vasbetonaljat és 174 darab egyenként 120 méteres új hosszúsínt használtak fel. A felújítás tervezett költsége több mint hárommilliárd forint volt, de 2023-ban is már 900 millió forintot költött erre a vonalra szintén saját forrásból a MÁV” – áll a társaság közleményében.