Újabb négysávos kapcsolatot kaphatnak a magyar turisták az Adriai-tenger felé – Bosznián keresztül. Ezzel, és az épülő alagutakkal több száz kilométert és több órányi autózást lehet majd megspórolni.
Számos turista indul el a Horvátországba Pécsről, Magyarországról, illetve a teherforgalom is jelentős a rijekai kikötőbe – kivéve most, járvány idején.
Ez viszont Horvátország sajátos – félhold alakuú – földrajzi fekvéséből adódóan azonban több száz kilométernyi felesleges távot jelent, amennyiben a déli tengerpartra, például Dubrovnik környékére utazik valaki autóval.
Ezen rövidítene az E73-as európai négysávos koridor, melynek részei lesznek
- az M6-os autópálya,
- annak a már tervezés alatt álló folytatása, mely a horvát határig halad majd,
- emellett a horvát szakasz és egy hosszabb, mintegy 50 kilométeres bosnyák szakasz,
- illetve távlatilag később még egy hasonló kaliberű pályarész szintén Boszniában (ld. a térképet)
– tudtuk meg a Magyar Építőktől.
Az utóbbihoz két részprojektben már keresik a kivitelezőt, a beruházást az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) és az Európai Befektetési Bank (EIB) finanszírozza.
10 kilométeres alagút épülhet Boszniában
Ha a járvány okozta helyzet nem szól közbe – és az EBRD egy hónapja jelentett be egy egymilliárd eurós csomagot a térség vállalatainak támogatására – akkor megépülhet az új,
- 35 kilométeres Ovcari – Prenj alagút – Mostar-észak szakasz (az alagút mintegy 10 kilométer hosszú lenne),
- illetve a 10 kilométeres Mostar-észak-Mostar-dél szakasz is.
Ezzel nem csupán a dubrovniki térségbe, hanem az út végén található Ploce kikötőjébe is javarészt elkészülne a végig négysávos kapcsolat, mely a teherforgalomnak is hasznos lehet, mivel Ploce Horvátország második legnagyobb ipari kikötője.
(via Magyar Építők)