Kővári János a KDNP-ÖPE frakciójának vezetője sajtótájékoztatót tartott szeptember 21-én a Ferencesek utca és a Jókai Tér találkozásánál. A pécsi politikus ismertette azt a négy pontból álló intézkedési csomagot, amelyet szeptember 22-én nyújtanak be a pécsi városvezetés felé.
Kővári János elmondta, hogy még a szeptember 1-én, a Város Napján tettek ígéretet arra, hogy benyújtják azokat a javaslataikat, amik a város és a pécsiek érdekeit szolgálják közlekedésfejlesztés szempontjából.
Az intézkedési csomag összesen 4 pontból áll:
- Zöld Busz program
- Teszt város program
- Biciklis közlekedés fejlesztése
- Belvárosi forgalom csökkentése
Zöld Busz program
Kővári János elmondta, hogy jelenleg ez a legsürgősebb elem a listán, ugyanis a kormányzat által meghirdetett Zöld Busz programra október elejéig lehet jelentkezni, különben lecsúsznak róla a városok. Jelenleg úgy tudja, hogy ez a jelentkezés eddig nem történt meg – tette hozzá Kővári.
Egy olyan 10 éves programról van szó lényegében, amiben kormányzati támogatás keretén belül elektromos buszokat szerezhet be a város.
Teszt város program
A második fontos eleme a csomagnak – ami összekapcsolódik a Zöld Busz programmal – hogy Pécset e-busz-tesztvárossá minősíttetnék.
Ebben az Pécsi Tudományegyetem is partner lenne, a mérnökképzés mellett akár a kutatás-fejlesztés területéből is kivennék a részüket – tette hozzá Kővári János.
„Nem utolsó sorban ez még azt is jelenthetné, hogy akár gyártás is kialakulhat Pécsen. Évek óta próbáljuk elérni, hogy az elektromos-buszgyártás is megjelenjen városunkban.
mondta el Kővári János.
Biciklis közlekedés fejlesztése
Kővári János hozzátette, hogy a biciklis közlekedés is fontos számukra és biztonságos, egyértelműen kijelölt – felfestett vagy kiépített – bicikli utakat is szeretnének fejleszteni.
„A forrás erre meg lett teremtve az előző városvezetésnek köszönhetően, most már csak a biztonságos kivitelezésben kellene előrelépést tennünk”
-tette hozzá az ÖPE képviselője.
Úgy zárnák ki a közlekedési eszközök használatát a sétáló utcákból, hogy az ne nehezítse meg az ottlakók vagy ott dolgozók életét – arra törekednek hogy mindenki számára megfelelő infrastruktúrát alakítsanak ki.
Belvárosi forgalom csökkentése
A negyedik eleme a csomagnak a kelet-nyugati elkerülő út megépítése lenne, amivel az ipari célú forgalmat lehetne érzékelhetőbben kivonni a belvárosi közlekedésből. Ez közel 8 milliárd forintba kerülne, de az ÖPE-KDNP szeretné, ha a város a kormányzat felé is jelezné igényét.
Mindezek mellett a lakosság szemléletváltoztatásán is szeretnének javítani. Az elektromos bicikli hálózat fejlesztésével és kialakításával arra szeretnék ösztönözni a pécsieket, hogy inkább zöldebb közlekedési lehetőségeket használjanak, ha tehetik.