Címlap Arc Minden alkalo...

Minden alkalommal saját maga ellen versenyez a fiatal pécsi pilóta

Cikkünk frissítése óta eltelt 5 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Fonay Zalán Bálint gyerekkora óta rajong az autó- és motorsportokért. Rengeteget járt versenyekre a családdal, majd egy téli kocsikázás során teljesen beleszeretett a benzingőz világába. A 22 éves katonatiszt szabadidejét vagy a garázsban, vagy az aszfalton tölti. 

Az a bizonyos téli csúszkálás

Zalán 13 éves kora óta rajong a versenyzés világáért. Bár gyermekkorában a krosszmotor érdekelte, végül a négy kerék mellett rakta le voksát.

A zöld ingben Zalán áll édesapjával

Mai napig emlékszem arra az estére, Amikor Lajtai Zsolték elvittek egy körre a Mecsekben. Tél volt, üres az egész szakasz, A Lada pedig csak hasított. Akkor már tudtam, hogy én ezt akarom csinálni, ha nagy leszek

– fogalmazott Fonay Zalán Bálint.

Zalán a szimulátorozás után amint tehette, letette a jogsit és meg is vette élete első Ladáját, egy gyári állapotú ’94-es 2107-est.

Amint meglett az álomautó, Zalán neki is látott a faragásnak

Új gumik, futómű, fékek, kormány – minden, ami kell ahhoz, hogy elindulhasson első versenyén. A pécsi ladás közösség és Lajtai Zsolt is rengeteget segített neki az évek során. Ha bajba került éjszaka hazafelé, sosem hagyták az út szélén.

2020 szeptemberében rendezték meg a Sopia-NET Szlalom Versenyt. Itt indult el először élesben a fiatal pilóta, helyezést nem sikerült elérnie, azonban két fontos tapasztalattal gazdagabb lett:

Az első piLlanattól fogva, hogy felhúztam a sisakot, remegtem, mint a nyárfalevél. A kétperces kör nagyjából 10 másodpercnek tűnt. Nagyon jó érzés volt végre élesben kipróbálni magam. És a verseny után tudtam, hogy kell egy erősebb motor

– mondta Zalán.

Sikerélmények és az iskola

Azóta a 2107-es Lada komolyabb átalakuláson esett át. A motort kikönnyítették, és kicserélték a villamosságot. Ráadásul kapott egy 6 sebességes tolóváltót is a paripa. Persze az átalakítások után sok gyermekhiba ütötte fel a fejét, de a 2021. júliusi szlalomversenyre összeállt a gépezet. Ekkor második helyezésig jutott Zalán a Lada-kategóriában.

Jobb oldalon az ifjú pilóta

Zalán az autósport mellett a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadügyi és Honvédtisztképző Karán tanul. Az egyetem partnerként mellette áll a sportszeretetében. Zalán családi örökségként kezeli a katonaságot, nagyapja után gimis kora óta katonának készült. Mondhatni ez a második szenvedélye. És nem is hanyagolja el hivatását az autósport miatt: első az egyetem, utána a versenyzés és harmadjára marad a levegővétel.

Nem egy olcsó sport

Aki egy kicsit is jártas a versenyzés világában, az tudja, hogy mekkora lemondással és anyagi hozzájárulással jár ez a sport. Az alkatrészek drágák, nem is beszélve a versenyekről. Egy komolyabb hétvége 6-700 ezer forintba is kerülhet. Családja teljes mellszélességgel támogatja sportcéljait, leginkább nagymamája az, aki nemcsak anyagilag, hanem lelkileg is mellette van.

“Rendben kisfiam, tanuld meg hogyan csináld. utána nem lesz rá gondod”

– a mama.

Kell ennél több?

Zalán rengeteg barátot szerzett ezzel a sporttal. Nem csupán a pécsi ladások, de Lajtai Zsolt is felkarolta, mentorálja a feltörekvő pilótát. Családja pedig lehetőséget biztosít számára, amivel él is a 22 éves fiú. Zalán eddig összesen öt versenyen indult el, abból két alkalommal elhozta az ezüstérmet. A jövőben szeretne elindulni a rali világában is – ehhez azonban komoly átalakítások kellenek, hogy megszerezhesse azt a bizonyos sp- (sport-)rendszámot.

Szeretek én is néha csúszkálni, avagy kilinccsel előre, ahogy mondani szokás. De mégis inkább a technikai része érdekel. Minden alkalommal önmagam ellen kell versenyeznem

– tette hozzá Zalán.

Zalán következő versenye május 14-én lesz, a Mecsekszentkút-Remeterét gyorsasági szakaszon.