A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének nem igen tetszik, hogy "hirtelen" kinyithatnak az óvodák, bölcsődék, iskolák. Fel is tettek néhány igazán fontos kérdést emiatt.
Csak maszkban, vagy anélkül?
Ha egy boltba csak maszkban megengedett bemenni, egy óvodai, iskolai közösség, ahol – közhely – sokkal hatékonyabban terjed bármilyen vírus, ez alól a rendelkezés alól kivétel lesz?
Egy bolti eladónak nem kell megtörölnie a vásárló orrát, kicserélnie a pelenkáját, segíteni a vérző orrán, a játszótéri sérülésén. Hogyan tud működni egy óvoda, bölcsőde, egy alsótagozatos osztály úgy, hogy a pedagógus, a dadus nem hajol a gyerek fölé, nem törli meg a csöpögő orrocskáját? Vagy erre van valamilyen protokoll már, amiről mi még nem tudunk?
Szabadság hogyan?
Az óvodák, bölcsődék helyzete a legsúlyosabb: itt már előírták, hogy csak két hétre zárhatnak be az intézmények. A szabadságokat hogyan vehetik ki az oktatási dolgozók? Míg nyári szünet lesz az intézményekben, a gyerekes kollégák gyerekeire ki vigyáz, amíg ők nyitva tartanak?
Mi lesz az idős(ebb) pedagógusokkal?
A pedagógusok és óvodapedagógusok átlagéletkora 54 fölött van. Ha a kormányzat úgy dönt, van vírushelyzet, hogyan gondoskodik ezek védelméről? Vagy nincs erre szükség? Ha nincs, miért nincs? Miért nem vezet be egy egységes szűrési protokollt az oktatásban dolgozók számára?
Mi lesz, ha valaki beteg lesz?
Ha megbetegszik valaki, mi történik? Bezárják az intézményt? Karanténba kerül több száz család? Mi a protokoll erre az esetre?
És a logopédusok?
Hogyan dolgozik – például – egy logopédus ebben a rendszerben? Maszkban nem igazán tudja elvégezni a munkáját. Mi az elképzelés erre?
Nagyszülők vihetik a gyereket?
A szakszolgálatok megnyitásával visszatérnek a terápiára járó gyerekek. Őket „békeidőben” is leginkább a nagyszülők vitték az alkalmakra – most, hogy a szülők vissza kell térjenek a munkahelyeikre, még inkább ez lesz a helyzet. Ez valóban rendben van így?
Hosszan lehetne még sorolni a Facebookon, sajtóban bejelentett és részlegesen a jogszabályokban is megjelenő tervekkel kapcsolatban felmerülő problémákat – írják. Egy dolog azonban biztos:
az intézmények megnyitását kevésbé a szakmaiság, mintsem a gazdasági kényszer diktálja
– ezt a kormányzat sem cáfolja – summázzák a véleményüket.