Címlap Baranya Anya és gyerm...

Anya és gyermeke összeölelkezve volt eltemetve – További leleteket is rejt a föld az M6-os nyomvonalán

Cikkünk frissítése óta eltelt 3 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Jövőre kell elkezdeni az M6 autópálya a Bóly és a horvát határ közötti szakaszának megépítését. Megvalósításra három évet kapott az Innovációs és Technológiai Minisztérium. Horvátországban már javában tart az építkezés. A régészeti feltárás viszont komoly leleteket ígér a magyar oldalon.

Folytatóik az V/C korridor, vagyis a Budapest – Eszék-Szarajevó- Ploče (Adriai tenger) közötti autópálya építése. Horvátország már tavasszal belefogott az Eszéket a magyar határátkelővel összekötő autópálya építésébe, miután befejezték a terület régészeti feltárását. A magyarországi szakaszon még csak az előzetes feltárás történt meg 2019-ben, a teljes feltárás legkorábban 2021 tavaszán kezdődhet.

Rézkortól az újkorig

A pécsi régészek már nagyon várják feltárást, mert a horvát szakaszon az eszéki régészeti múzeum különösen gazdag lelőhelyeket talált a rézkortól az újkor kezdetéig.

– A nyomvonalon rengeteg sírt találtunk, egyikükben egy korabeli tragédia áldozatai, anya és gyermeke összeölelkezve volt eltemetve. Rengeteg ékszer is előkerült, arany fülbevalók, gyűrűk, csatok és pénzérmék is, amelyeket azért helyeztek a halott mellé, hogy kifizethesse a túlvilágra szállítást. Ehhez az utazáshoz élelmet és italt is elhelyeztek a halottak mellé üveg- és cserépedényekben – mondta az Eszéki Magyar Képesújságnak Tomislav Hršak az eszéki régészeti múzeum igazgatója.

A felfedezés azért is egyedülálló, mert bár eddig is tudták, hogyan éltek és temetkeztek a IV. században itt állomásozó katonák, most arra is fény derült, hogy azok, akik ellátták őket élelmiszerrel, milyen szokásokkal rendelkeztek – nyilatkozta a lapnak Marko Dizdar, a zágrábi régészeti intézet igazgatója, aki szerint a felfedezés új archeológiai megvilágításba helyezi nemcsak Baranyát, hanem egész Kelet-Horvátországot.

https://youtu.be/XrvIOTcCkYQ

A magyar szakasz építése a régészeti feltárás után indul, legkorábban tavasszal.

– A régészeti próbafeltárás befejeződött, 2019. október 11-én a régész visszaadta a munkaterületet. Az Előzetes Régészeti Dokumentáció és Feltárási Projektterv előzetes adatszolgáltatása alapján a Várkapitányság NZrt. 519630 négyzetméteres teljes felületű feltárást írt elő, amiről a Várkapitányság Nonprofit Zrt. gondoskodik – nyilatkozta a Pécs Aktuálnak Hideg András, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) kommunikációs igazgatója.

A kormány fontosnak tartja a magvalósítást, ezért kérte az innovációért és technológiáért felelős minisztert, hogy gondoskodjon a projekt megvalósításáról, valamint, hogy kössön támogatási szerződést a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt-vel. (NIF). A beruházást 2024-ig be kell fejezni – olvasható a Magyar Közlöny legújabb számában.

A határ és Eszék közötti 17,5 km-es szakasszal a horvátok két év alatt, végeznek,

így egy darabig a semmibe vezet majd az autópálya, amely 443 millió kunába (közel 21 milliárd forint) kerül. A projektet az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD), valamint a Horvát Újjáépítési és Fejlesztési Bank (HBOR) közösen finanszírozza.