Címlap Baranya Először a bar...

Először a baranyai “halálúton” telepítettek motorosbarát szalagkorlátot

Cikkünk frissítése óta eltelt 3 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Baranya megyében több éve dolgozik azon a Dél-Dunántúli Motoros Egyesület, hogy motorosbarát korlátokkal tegyék biztonságosabbá a veszélyes útszakaszokat. 

A statisztikák szerint országosan évente mintegy 1200-1300 motoros baleset történik, ennek nagyjából 5%-a, vagyis évi 50-60 eset halálos kimenetelű.

A halálos motoros balesetek leggyakrabban útkanyarulatokban, pályaelhagyás miatt történnek.

Ezért a Magyar Közút Nonprofit Zrt. a HUMDA Zrt.-vel közösen a motorkerékpárral közlekedők védelme érdekében motoros-alácsúszásgátló elemeket telepít az ország több pontjára.

Baranyában 12 helyszínen kerülnek ki idén ezek az új elemek.

A első motoros-alácsúszásgátló elemek a 66-os főút Mánfa térségi szakaszán kerültek ki. Ezen kívül Baranyában hamarosan a Pécs-Abaliget összekötő út 11 szakaszára is kihelyezik a közútkezelő mérnökségi szakemberei ezeket az eszközöket, összesen 760 méter hosszban.

A helyszínek kijelölésében a HUMDA Zrt.-n kívül a Dél-Dunántúli Motoros Egyesület, a korlátelemeket gyártó cég képviselői és a közutas szakemberek közösen döntöttek.

Nem véletlenül esett a választás ezekre a helyszínekre: az utak vonalvezetése és a táj is csábító a motorosok számára, azonban a bátrabbak sokszor a megengedettnél nagyobb sebességgel közlekednek ezeken a szakaszon, melyekből több baleset is származott már.

Ebbe a kanyarba került a korlát, de lesz még Abaliget és Orfű között is

2021-ben 1 könnyű sérüléssel járó motoros baleset volt a 66-os út érintett szakaszán, míg 1 súlyos sérüléssel járó eset volt a Pécs-Abaliget úton, és ami sokkal megrázóbb, hogy 2016-ban és 2018-ban is voltak halálos balesetek ezeken az utakon.

A legnagyobb probléma az, ha a motoros becsúszik a szalagkorlát alá

Ez alá nem lehet becsúszni: nem szorul be a motoros és a motor sem (Fotó forrása: Hegylakók)

– Volt már olyan baleset, amiben azért veszítette életét a motoros Pécs és Remeterét között, mert becsúszott a szalagkorlát alá és leesett az árokba – emlékezett vissza egy szomorú esetre Tóth András. A Dél-dunántúli Motoros Egyesület vezetőjét akkor kérdeztük, amikor aláírást gyűjtöttek egy ilyen plusz biztonsági korlát telepítéséért.

Az országban már több olyan helyszín van, ahol ilyen szalagkorlátok vannak telepítve

Pest megyében a 3-as főúton a mogyoródi csomópont térségében, Zalában a 76-os főút két szakaszán és a Komárom-Esztergom megyei Bajna és Héreg közötti mellékút egy ívében, illetve hamarosan Borsod-Abaúj-Zemplén megyében a Trizs és Aggtelek közötti mellékúton.

Ezeken kívül két évvel ezelőtt fontos kísérleti projektet indított a Magyar Közút a Komárom-Esztergom megyei Bajna és Héreg közötti úton is. Ott az egyik ívnél speciális útburkolati jelek és neon sárga hátterű figyelmeztető jelzőtáblák kerültek ki az útra. A szakaszon zöld vonallal kijelölték az optimális ívet motorosok segítségével és az ellenkező irányú forgalmi sávok közötti távolság tartása érdekében fehér színű új útburkolati jeleket festettek fel a szakemberek.

Ugyanakkor arra is felhívja a figyelmet a Magyar Közút és a HUMDA is, hogy az új védelmi eszközök mellett is fokozott óvatossággal, a KRESZ és az adott helyszínen érvényben lévő korlátozások, szabályozások alapján vezessenek motorosok és autósok egyaránt, hogy érdemben csökkenhessen a motoros balesetek száma.

(Kiemelt fotó: Magyar Közút)