Címlap Egyetem Egyedülálló d...

Egyedülálló digitális megoldórendszert használnak a PTE egyik karán

Cikkünk frissítése óta eltelt 4 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Akár a mobiltelefonjukon is gyakorolhatják a STEM-(műszaki, természettudományi, matematikai és informatikai) kurzusokhoz tartozó tantárgyak matematikai számításokat igénylő feladatait a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Kar (PTE MIK) hallgatói, akik e tudásukból egy Magyarországon a felsőoktatásban először tesztelt szoftver segítségével már online is számot adhatnak. Hazánkban ugyanis egyedül a PTE MIK alkalmazza az oktatásban a Möbius tesztelőrendszert, amelynek léte felértékelődött a koronavírus-járvány időszaka alatt: több mint 300-an használták gyakorlásra, házi feladat megoldására, illetve vizsga letételére. A hallgatói visszajelzések alapján a szoftver a korábbinál sokkal élvezetesebbé teszi a matematikai gondolkodás elsajátítását - olvasható a PTE közleményéből.

Mi az a Möbius?

A webalapú Möbius tesztelő és kiértékelő rendszer háttere egy számítógépalgebrai rendszer, amely matematikai számításokon alapuló kérdésekre adható válaszokat dolgoz fel, így nemcsak az oktatásban, hanem a gyakorlásban, házi feladatok megoldásában és a vizsgáztatásban is kiváló segítségére lehet a felhasználóknak.

Ez a tesztelő rendszer A STEM-kurzusokhoz tartozó tantárgyak esetében használható, olyan tantárgyakban nyújt segítséget – legyen szó középiskolai vagy egyetemi feladatokról – ahol különböző számításokat, matematikai feladatokat kell megoldani.

A Möbius által a rutinfeladatok sokkal könnyebben megoldhatóak és begyakorolhatóak, viszont nem veszi ki teljesen a munkát az ember kezéből – a modellalkotás és a feladat megoldásának menetét továbbra is a felhasználónak kell kitalálnia – derül ki a közleményből.

A szoftver nemcsak feleletválasztós tesztek megoldását teszi lehetővé, hanem nyílt végű kérdések feltevését is. Mivel a kiértékelés során a háttérben számítógépalgebrai rendszer dolgozik, ezért az ekvivalenciák (egyenértékűségek) kezelhetők, ez adja a rendszer egyediségét.  Másik nagy előnye, hogy minden diák más-más feladatot kaphat, mivel random módon rengeteg új példa generálására képes.

A dolog másik különlegessége, hogy jelenleg az egész országban egyedül a PTE MIK használja az oktatás során ezt a rendszert. Ez idáig három kurzus tananyagát sikerült feldolgozni a rendszerrel és ebben a pillanatban is további hat kurzusé folyamatban van. A koronavírus-járvány okozta karantén időszak és a digitális oktatás miatt a szoftver különösen hasznosnak bizonyult és egyre elterjedtebb a diákok körében is.

„Amikor márciusban egyik napról a másikra áttértünk az internetes oktatásra, a rendszert használó kurzusok oktatói olyan házi feladatokat tudtak definiálni az otthon ülő hallgatók számára, amelyekkel könnyebben fel tudták dolgozni az adott témát.”

– számol be a gyakorlati tapasztalatokról dr. Perjésiné dr. Hámori Ildikó oktatási dékáni megbízott.

Maga a program pedig a középiskolai oktatás számára is értékes lehet, a járvány előtt öt pécsi középiskolában is bevetették a matek- és fizikatanárok számára, akik jó visszajelzésekkel reagáltak.

Például az egyik nagy múltú gimnáziumban a matematika érettségire való felkészítést ezen a platformon keresztül is végezték.

A dolog további előnye a diákok számára az, hogy azonnali visszacsatolást kapnak munkájukról, akár lépésenként visszaellenőrizhetik a megoldás folyamatát, ezáltal pedig egyből megtudják találni, hol is hibáztak. A tanárok számára pedig a platform használatának egyik legnagyobb nyeresége, hogy nem kell dolgozatot javítaniuk, ugyanis a rendszer automatikusan kiértékeli a megoldást.

Jelen pillanatig 300 felhasználó adott esélyt az online rendszernek, az új tanévtől kezdve pedig még 300 új felhasználó teszteli a Möbiust.

A rendszer pedig nagyon felhasználó barát, mobiltelefontól kezdve más digitális eszközökön is működik a rendszer.