Körmönfont és sok ideológiával megerősített közleményt adott ki a Városháza a Tüke Busz ősztől érvényes menetrendjével kapcsolatban. Ennek ellenére a helyzet röviden is összefoglalható:
Sokkal kevesebb buszjárat közlekedik majd szeptembertől a városban; és lényegében a nyári menetrenddel mennek neki az ősznek, mert muszáj spórolniuk.
Mint azt a pécsi Városháza közölte: a pécsi önkormányzat három intézkedési csomaggal tervezi átalakítani a város közösségi közlekedését szeptember 1-től.
Ahol sok az utas, növelik a buszok kapacitását. A reggeli és a délutáni csúcsforgalmi időszakokban emelt járatszámokkal és a forgalmasabb vonalakon a szóló buszok helyet csuklósokkal segítik a pécsiek közlekedését. Ahol kevesebb az utas, kevesebb járatot indítanak.
A kevésbé forgalmas napközbeni időszakokban, a kevésbé kihasznált vonalakon kevesebb járat közlekedik majd.
Ez 10%-os járatcsökkentést jelent napközben.
Éjszaka csak a legszükségesebb járatok maradnak. Kizárólag a 0:10-es és a 3 óra utáni járatok közlekednek szeptember 1-jétől. Mivel még ezeknek a járatoknak a kihasználtsága is rendkívül alacsony, ezért ezek kiszolgálására olcsóbban fenntartható minibusz beszerzését tervezzük.
A tervezett menetrend egy évre szól. A menetrendet kéthavonta, az utazási igények tekintetében újra és újra felülvizsgálják, és ha szükséges, módosítják – jelentették be.
Közölték azt is, hogy a bérletek árát nem változtatják meg, de
a buszjegyek drágábbak lesznek.
A tervek szerint a gyűjtőjegyek ára 380 forintra, az elővételben megváltott jegyeké 400 forintra emelkedik. A buszvezetőknél váltott menetjegy ára marad 500 Ft – árulták el.
Bejelentették azt is, hogy 7%-al emelik meg a sofőrök bérét; így már bruttó 1500 forintra nő az alapórabérük – a pilóták régi követelése ez. Emellett „kísérleti programot indítanak a fiatal buszvezetőknek. Az a 40 év alatti sofőr, aki 3 éves munkaszerződést ír alá, a próbaidőt követően egyszeri bruttó 300 ezer forintos bérpótlékot kap. Azoknak a jelentkezőknek pedig, aki még nem rendelkeznek D kategóriás jogosítvánnyal, de vállalják a hároméves munkaszerződés aláírását, a cég állja a jogosítvány költségeit”.
A városvezetés szerint utasforgalmi adatok igazolják, hogy a koronavírus-járvány után sem tértek vissza a pécsiek a közösségi közlekedéshez. Különösen délelőtt és kora délután csökkent a járatok utasszáma. A Tüke Busz Zrt. bérletértékesítésből származó bevétele a 2019-es évhez képest tavaly 40 %-kal csökkent. Ez azt jelenti, hogy a cég korábbi 2,5 milliárd forintos jegy- és bérletárbevételéből mintegy 1 milliárd forint esett ki. Ugyanakkor a cég költségei jelentősen emelkedtek. A közösségi közlekedés autóbuszai piaci áron vásárolhatják az üzemanyagot, az elektromos buszok töltése megdrágult és a kamatok emelése miatt korábban a Volvo-flotta beszerzésére felvett hitel törlesztése is nőtt. Mindezek miatt van szükség a megszorításokra, illetve az átszabásra.