Amennyit mutat a mérőeszköz, annyiért kell fizetni, gyakorlatilag ezt jelenti az a változtatás, amely május 1-től lépett életbe. A hibahatár tehát megszűnt, a bírságok száma várhatóan növekszik.
„A továbbiakban a sebességtúllépés jogsértés esetén a jogsértést feldolgozó ügykezelő rendszer a mért sebesség alapján állapítja meg a közigazgatási bírság összegét” – válaszolta a Vezess.hu kérdésére az ORFK.
Hogy ez mit is jelent pontosan? Azt, hogy a rendőrség szakított azzal a gyakorlattal, miszerint a traffipaxok által mért sebességnél alkalmazott némi „ráhagyást”. Mindez így nézett ki: 100 km/órás sebességig 3 km/óra volt a hibahatár, míg felette 3 százalékos eltérést toleráltak. Ez azt jelenti, hogy valójában nem 50 vagy 60 km/óra, hanem 53, 63, 93 km/óra volt a megengedett sebesség.
Ennek most vége. Akit akár csak 1 km/órás sebességtúllépésen érnek, fizethet. „A mérőeszköz által adott érték további korrekció nélkül veendő figyelembe” – írta az ORFK.
A témához kapcsolódó érdekesség, hogy a gyorshajtást kétféleképpen szankcionálják Magyarországon: helyszíni vagy közigazgatási bírsággal. Előbbi érvényes a kisebb sebességhatár átlépésekre, ezt alkalmazzák általában akkor, amikor megállításos sebesség-ellenőrzést végeznek, főként városon belül. A nagyobb sebességhatár átlépések esetén (100 km/óra alatt+15 km/óra, 100 km/óra felett plusz 20 km/óra) közigazgatási bírságot szabnak ki az objektív felelősség elve alapján. Utóbbinál nem feltétlenül az autót vezető gyorshajtó fizet, mert a szabályozás az üzembentartót tartja felelősnek, így rá szabja ki a minimum 30, maximum 300 ezer forintos bírságot.