A közgyűlés helyett a Költségvetési és Gazdasági Bizottság minapi ülésén
úgy döntött a városvezetés, hogy duplájára emelik a Tüke Busz vezetőjének a bérét. Így Bánkuti István – aki az Igazgatóság vezetői hatáskörrel felruházott elnöke – immár havi 1 millió forintos fizetéssel lehet előrébb.
Schmuck Roland, a bizottság MSZP-s elnöke azzal indokolta az emelést, hogy Bánkuti méltatlanul keveset keresett, és mivel nem találtak megfelelő és alkalmas cégvezetőt, számítanak Bánkutira a továbbiakban is, de ő csak átmenetileg vállalta havi félmilióért a vezetői feladatokat.
Bár az ellenzék nem támogatta a fizetésemelést, ez nemigen hatotta meg a városvezetői többséget.
A McDonald’s-ban is jobb már a fizetés
Raposa Gábor, a Tüke Busz munkatársa, a Szolidraitás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) pécsi vezetője érdeklődésünkre azt mondta:
nem sajánlják a havi egymilliós fizetést Bánkutitól. Viszont azt igen, hogy a korábban beígért béremelés a pilótáknál még mindig nem történt meg.
Sőt, most már ott tartanak, hogy a McDonald’s-ban jobban lehet keresni, ezt szóvá is tette a szakszervezeti vezető.
– Bruttó 1265 forint az alapóradíja egy sofőrnek a Tüke Busznál, miközben a Mekiben már 1474-2063 forint között mozog ugyanez. A különféle – törvény szerint járó – pótlékok miatt jelenleg 1265-1300 forintot visz haza egy pilóta, ami méltatlanul alacsony, az ágazatban máshol magasabbak már a bérek – magyarázta Raposa.
Kérdésünkre, hogy miért nem sikerült elérni a fizetésemelést másfél-két év alatt, ugyanis korábban bruttó 1460-1500 forintos alapóradíjat kértek, azt válaszolta a SZAKSZ vezetője, hogy
a Tüke Busznál az FDSZ, vagyis a Hofekker Ferenc által vezetett szakszervezetnek van joga egyeztetni a bérekről, ő is írja alá ezt. Ha ő beleegyezik a számokba, akkor azon nem lehet változtatni.
Hogy Hofekker miért egyezik bele ezekbe az alacsony összegekbe, és miért nem harcol azért, hogy magasabb fizetése lehessen a sofőröknek, Raposa érdekes választ adott, amit szó szerint idézünk.
– Szerintem ő félti a pozícióját a cégnél, attól félhet, hogy kirúgják. Az a baj, hogy bár a SZAKSZ-ban egyre többen vagyunk, az FDSZ-nek pedig lecsökkent a taglétszáma, de még mindig benne vannak a 10%-os küszöbben – részletezte Raposa Gábor.
A Tüke Busznál tehát a vezetéssel jó kapcsolatokat ápoló, a városvezetéssel szimpatizáló, korábban politikai szerepre is vágyó Hofekkerék képviselhetik a dolgozókat, és egyeztethetnek az úgynevezett „kollektív szerződésről” és a bérekről; miközben a SZAKSZ-nak nem osztanak lapot. Ha viszont az FDSZ taglétszáma bezuhan a dolgozói összlétszám 10%-a alá, akkor fordulna a kocka. Erre van esély, ugyanis már most is a határon táncolhat a szervezet – pár ember választja el a beszakadástól. (Javítás a cikk végén – a szerk.)
Hofekker: „Ez kicsit provokatív”
Kerestük Hofekker Ferencet is, akit telefonon értünk el. Kíváncsiak voltunk, hogyan kommentálja ő is Bánkuti fizetésének megduplázását, illetve rákérdeztünk arra is, hogy mennyire elégedett a sofőrök jelenlegi bérezésével. A szakszervezeti vezető azt mondta erre a két kérdésünkre, hogy „kicsit provokatívak”. Fél óra türelmet kért, megígérve, hogy visszahív a válaszokkal. Vissza is hívott, ahogy ígérte. Azt kérte viszont, hogy írásban küldjük el a kérdéseinket, mert csak úgy válaszolhat. Elküldtük neki. Válaszait ismertetni fogjuk!
(Megjegyés! A cikk élesítésével azért nem vártuk meg, hogy mit reagál az FDSZ vezetője, mert korábban nem egyszer előfordult, hogy a Pécs Aktuál témáit, kérdéseit „lenyúlták”, és miközben lapunkat válaszokkal hitegették a hivatalos helyekről, az önkormányzati lapban, vagy más városházabarát médiában hirtelen megjelent a téma. Hofekker Ferenc válaszait ezért vagy frissítésként, vagy amennyiben olyan információt tartalmaz, akkor új cikként írjuk meg.)
Sztrájk is lehet?
Raposa Gábortól megkérdeztük, hogy elképzelhetőnek tartja-e, hogy sztrájkoljanak, megpróbálva elérni a minimális fizetésemelést. A SZAKSZ vezetője azt mondta, mivel Hofekker Ferenc aláírta a bérezést, így jogilag kötve vannak. Nem tartotta kizártnak azonban, hogy a Tüke Busznál dolgozó pilóták között elér egy akkora elégedetlenségi szintet a helyzet, hogy radikálisabb lépésekre szánják el magukat, mint korábban. Nagyon sokan mentek el a cégtől – magyarázta Raposa, folyamatos az elszivárgás az alacsony fizetések miatt.
Úgy tudjuk, ha így megy tovább, akkor eljöhet az a kritikus pont, amit már az utasok is megérezhetnek.
Javítás:
Cikkünk első verziójában félreértettük a SZAKSZ vezetőjének szakszervezeti taglétszámokra vonatkozó megjegyzését. Raposa Gábor azt mondta, hogy a Tüke Busz sofőrjeinek már az egyharmada a SZAKSZ tagja. A SZAKSZ és az FDSZ tagjainak aránya pedig közel azonos mostanra: mégis csak az egyik szakszervezet dönthet, a másik nem. Ha összefognának, erősebbek lehetnének.