Utánanéztünk, mit lehet tudni arról a légitársaságról, a Universal Air-ről, és repülőgépeikről, amely Máltára és Münchenbe indítana menetrend szerinti járatokat Pécsről. Ráakadtunk néhány furcsaságra.
Kapcsolódó cikkünk a témában:
Bár márciusra ígérik a járat indítását, még nem lehet semmit tudni a jegyárakról, csak becslést (lásd keretes írásunkat lentebb – a szerk.). A légitársaság honlapja sem működik, azon csak egy üzenet jelzi, hogy valami készül.
A román és izraeli sajtó szerint a légitáraság már tavaly óta repül Haifából három román és két ciprusi repülőtérre, jegyeket pedig már tavaly óta a weboldalukon értékesítik. Ezért is kerestük meg a honlapot, hátha nagyjából be lehet lőni a tervezett (üzleti és turista) jegyárakat.
Simon Cook, a Universal Air ügyvezető igazgatója a keddi pécsi sajtótájékoztatón elmondta, hogy hamarosan megkezdik jegyértékesítést a cég weboldalán, később pedig utazási irodákon keresztül. Két különböző jegyár lesz, egy drágább biznisz- és egy olcsóbb turistajegy. A jegyárban benne lesz egy 15 kilós táska és a kézipoggyász díja is. Dragovácz Márk, a repteret üzemeltető cég vezetője azt mondta, egy egyirányú müncheni jegy ára 130 euró körül mozog majd, Máltára pedig nagyjából 150 euróért lehet majd eljutni. A pontos adatok később lesznek elérhetőek.
A planespotters.net weboldalon szereplő adatok szerint az a 30 millió dollár értékű repülőgép, amely most Pécsen járt, alig egy hónapja van a légitársaságnál, vagyis a tárgyalások már jóval a gép beszerzése előtt elkezdődhettek a pécsi önkormányzattal.
„Ez egy nagyon fontos nap számunkra. Az első Dash 8 – 400 érkezése máltai bázisunkra egy izgalmas év kezdetét jelenti a Universal Air számára. Ezeket a modern, környezetbarátabb repülőgépeket alkalmazzuk új programunkban, amely várhatóan a következő hónapokban indul – nyilatkozta január 6-án Simon Cook ügyvezető.
A légitáraság tavaly nyáron Romániában már megpróbálkozott hasonló ügylettel, akkor az egész román sajtóban három Román-Izraeli járatot harangoztak be, amelyek Bukarestből, Suceavából, Craiovából indultak volna a Haifai repülőtérre. azonban arról azóta semmilyen információt nem találtunk, hogy beindultak-e járatok.
A lap szerint idén már a román tengerpartot is összekötik a tel-avivi Ben Gurion nemzetközi repülőtérrel. A román sajtó szerint az ügyvezető tavaly nyáron román városhoz tartozó repülőtéren turnézott, ahol máltai és izraeli járatokkal kecsegtetett.
A kereső szerint a máltai sajtóban mindössze egyszer, tavaly jelent meg egy hír a légitársasággal kapcsolatban, amikor a Universal Air járata 101 doboz ruhát és egyéb tárgyakat szállított Ciprusra, hogy azokat onnan a szíriai földrengés áldozatainak vigyék tovább.
Az izraeli sajtó csak mellékesen, egy cikkben jegyezte meg, hogy az Universal Air Ciprusra indít majd járatokat.
A gép
A Bombardier DHC-8-400-as repülő gép 667 km/h utazósebességre képes, maximális repülési távolsága 2522 km, magassága 7620 m. Üzemanyagköltsége ezer kilométeres távolságon nagyjából félmillió forint.
Szakértők szerint igen olcsón üzemeltethető repülőgépről van szó, amely jó konstrukció is.
A légitársaság Pécsen mutogatott gépe idén lesz 12 éves.
A gépet előszőr a lengyel EuroLot lizingelte a tulajdonos dán Nordic Aviation Capitaltól. 2012. augusztus 1-én került a lengyel légitársasághoz, azóta háromszor cserélt gazdát, volt a lengyel nemzeti légitársaságnál (LOT), majd a brit Flybe flottájában repült, amig át nem került 2024 januárjában az Universal Air-hez.
A repülő viszonylag ritkán repül, ilyen messze egyébként sem szokott repkedni – a nyilvánosan elérhető adatok alapján,
legutóbb február 2-án repülte a Málta-Szicília-Lampedusa-Málta távot.
A légitársaságnak van még két másik gépe, de azok tavaly óta nem repülnek, Máltán félrehúzva parkolnak a reptér egyik szegletében. Mindkettő régebbi típus, 33 és 32 évesek. Egyiknek tavaly szeptemberben volt balesete Máltán, mielőtt a libiai Bengáziba indult volna,
a gép elszabadult és a kifutó mellett a réten kötött ki.
Tavaly januárban pedig műszaki hiba miatt kellett visszafordulnia líbiai útjáról.
Remek géptípus, de …
A Pécsett bemutatott gép biztonságosnak számít, azonban előfordulhatnak jellemző hibái. Például – szaklapok, nyilvántartások szerint – az orrfutómű hibája miatt több ilyen gép zuhant le, vagy csúszott a hasán a landoláskor. A Q400 vegyes hírneve az alváz hibáinak köszönhető. Először 2007-ben jöttek elő a Dash-8-400 repülőgépek futóművel kapcsolatos problémái. Akkor három svéd gép szenvedett balesetet emiatt. A típus hibája, hogy a földetérés előtt a kerekek nyitáskor előfordulhat, hogy a kerék nem fixálódik. Ez azt jelenti, hogy bár a kerék kint van, de a földet érés után összecsuklik, és a gép orrával vagy hasával csúszik a kifutópályán.
Kisebb-nagyobb problémák ellenére a lengyel LOT-flotta 12 darabos Q400-as gépei remekül működnek, de a futóművek hibái miatt volt velük több probléma – írta az egyik lengyel hírportál is.
2016. október 12-én a varsói járat közel 3 órás késéssel szállt fel Budapestről. A hivatalos ok a budapesti repülés során fellépő műszaki problémák voltak. A személyzet szerint a probléma megoldódott, de a kapitány közölte, hogy a visszaúton a teljes repülés alatt kihúzzák a futóművet. A gép a szokásosnál lassabban és alacsonyabban repült. Ráadásul nem minden utast, és néhány poggyászt vittek fel a fedélzetre.
A géptípus baleseteivel több weboldal is foglalkozik, a legtöbb képen az orrfutóművel kapcsolatos balesetek láthatók. A Dash Q400 leszállásával kapcsolatos problémáknak még külön füle is van a Wikipédián, és van egy Facebook-fanoldal is, „Typowy Dash Q400” címmel.
2020-ban újabb hibára derült fény. A Flybe légitársaság Q400-asának pilótái észrevették, hogy a robotpilóta csak a szarvkormány jelentős, 30-40 fokos kitérítésével tudja vízszintesen tartani repülőgép szárnyát. Miután kézzel is megpróbálták vezetni a repülőgépet, ugyanezt tapasztalták, ezért úgy döntöttek, hogy megszakítják az útjukat. A csűrőket vezérlő egyik kábel el volt szakadva. Ez az egyik kormányfelület, amellyel előidézhető a repülőgép hossztengelye mentén történő elfordulás (a szárnyak „billentése”), azaz az orsózó mozgás. A brit baleset-kivizsgálók mélyebben is körüljárták az esetet és komoly, akár a típus összes üzemeltetőjét érintő problémára bukkanhattak. Miután a szakemberek jobban megnézték a korábbi repülések adatait, feltárták, hogy a repülőgép előző 23 útján 14 esetben hosszabb-rövidebb ideig szintén beragadtak a csűrők. A kábelcsere ugyan nem kötelező, de a Flybe megkezdte a flotta módosítását, a kérdéses repülőgépen ugyanakkor még nem történt meg a csere, a légitársaság csődje miatt pedig a program végül nem is folytatódott.
A típus utolsó balesete 2024. január 18-án történt Mekelle repülőterén, amikor az Ethiopian Airlines Q400-asának bal fő futóműve leszálláskor összerogyott.
(Természetesen mindez nem jelenti azt, hogy a Pécsett bemutatott, vagy a Pécsről utasokat szállító gép hibás lenne. Biztosak vagyunk abban, hogy mindent elkövetnek a legnagyobb utasbiztonság érdekében. A fentiekben a nyilvánosan elérhető típushibákról írtunk csak - a szerk.)
Mennyibe kerül Pécsnek?
A városvezetéshez hűséges internetes kiadvány szerint hozzávetőlegesen évi 70 millió forintos költségvetési forrásba kerül majd Pécsnek a járat. Az általunk megkérdezett szakértők ezt az összeget igencsak keveselték. Igyekszünk kideríteni, pontosan milyen feltételekkel, mennyiért és milyen konstrukcióban fizet mindezért a város. Hozzáértők szerint a hivatalos költségen felül általában marketingszerződést is „szoktak” kötni az ilyen és ehhez hasonló esetekben, ami külön költségvetési soron szokott szerepelni. Amint sikerül pontos és hiteles válaszokat találnunk, beszámolunk róla.