Címlap Közélet Közösség A pszichológu...

A pszichológus szerint iskolai zaklatáskor a szülők bevonása csak a legsúlyosabb esetekben ajánlott

Cikkünk frissítése óta eltelt 3 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Az MCC (Mathias Corvinus Collegium) Pécsi Képzési Központjában Szőnyi Lídia pszichológus, az MCC Mindset Pszichológia Iskola kutatótanára tartott előadást a „bullying”, vagyis zaklatás témakörében.

Bullying = zaklatás = rendszeres hatalomfitogtatás

Szőnyi Lídia pszichológus szerint

a szülők bevonása egy iskolai zaklatásnál csak a legsúlyosabb esetekben szükséges.

Például olyan fizikai bántalmazáskor, amikor annak szemmel látható nyomai maradnak.

Esetleges megoldások, amiket a pedagógusoknak alkalmazniuk kell:

Az áldozattal meg kell értetni, hogy nincs egyedül ebben a szituációban, nem ő tehet róla.

Fontos felhívni a figyelmét: semmi sem az ő hibája és senkinek nincsen joga bántalmazni a másikat. CSAK az elkövetőnek van oka szégyenkeznie a bántalmazás miatt, az áldozatnak NINCSEN!

A zaklatást feltétlenül jelezni kell az intézmény felé!

Fontos, hogy egyetlen ismert eset sem maradhat következmények nélkül. Az eljárásrendet ki kell dolgozni és végrehajtani. A szituációért felelős résztvevőt meg kell jelölni és az erről szóló iskolai szabályzat szerint eljárni.

Megelőzéssel együtt hatékony, ha lehet alapozni a bántalmazás negatív hatásának ismertetésére, osztályszabályzatokra, elutasító csoportnormára.

Nem javasolt az irányítás magunkhoz ragadása a zaklató viselkedésének kisebbítése által, mert azzal bosszúra motiválnánk.

A célponttá váló diák azért nem tudja magát megvédeni, mert:

a bántalmazó fizikailag erősebb, vagy az áldozatnál erősebbnek látja magát. A zaklatott személy azért tűnik ideális áldozatnak, mert láthatóan sebezhető.

Mik a hosszútávú következmények? Ezért fontos a beavatkozás

Az ÁLDOZATnál: rosszabb egészségügyi állapot, pszichoszomatikus tünetek, depresszió jelei, rosszkedv, negatív gondolkodás, beilleszkedési nehézségek, elmagányosodás, tanulási problémák, hiányzás

Az ELKÖVETŐnél: agresszív viselkedés, impulzivitás, erős késztetés az uralkodásra, kevés empátia, vágy a hatalom és a dominancia iránt, antiszociális és szabályszegő viselkedés

A SZEMLÉLŐK: biztonságérzet csökkenése, tehetetlenségérzés, félelem, bűntudat, mert nem segített

MINDEN RÉSZTVEVŐRE HATÁSSAL VAN A BULLYING!

Mit tegyünk a bántalmazókkal?

  • avatkozzunk közbe
  • teremtsünk lehetőséget arra, hogy a gyermek jó legyen
  • segítsük elő az empátia kialakulását
  • ellenőrizzük a tévénézési és videójátékokkal kapcsolatos szokásait
  • vonjuk be ösztönző, motiváló tevékenységekbe
  • neveljük arra, hogy jóra törekedjen

Nem a gyereket kell megváltoztatni, hanem az adott viselkedést.

Ki kell derítenünk hogy mi történt pontosan, és fel kell hívnunk a bántalmazó figyelmét arra, hogy az ilyenfajta viselkedés elfogadhatatlan. Fel kell hívnunk a gyerek figyelmét arra, hogy milyen következményei vannak a bántalmazásnak, beszélgessünk vele mélyebben ezekről.

Hogyan segítsünk a szemlélőnek?

  • tudatosítsuk, hogy miért nehéz közbelépni
  • tanítsuk meg őket, hogy miként lehet biztonságosan is támogatni az áldozat vigasztalását, melléállását, támogatásnyújtását, akár egy kedves szóval vagy egy mosollyal

Helyreállító konfliktuskezelési alapelvek, amelyeket alkalmazni kell:

  • nyílttá tenni a konfliktust – beszéljünk róla mindenki előtt
  • vállaljuk a konfrontációt
  • a csoport erejére kell építenünk – hallgassunk meg minden szempontot és véleményt, miért és hogyan alakulhatott ki a szituáció
  • ott kezeljük a konfliktust, ahol keletkezett
  • vonjuk be a megoldásba mindazokat, akikre a konfliktus hatott – a bántalmazót, az áldozatot és a szemlélő(ke)t is
  • a szükségekre és az érzésekre kell reflektálni a megoldásra (jövőre) koncentrálni

Ami nagyon fontos: jóvátételre kell törekedünk, nem büntetésre.

A megoldás: szükség van minden résztvevőre, büntetés helyett jóvátételre, átfogó stratégiára és összefogásra.

Ezt tudtad? A bullying fajtái:

  • fizikai – azaz a testi zaklatás pl.: rúgás, ütés, lökdösődés
  • verbális – azaz a lelki bántalmazás pl.: csúfolódás, ugratás
  • kapcsolati – elkerülés, pletykálkodás, hazugságok terjesztése, fenyegető nézés, gesztusok
  • cyberbullying – azaz internetes zaklatás pl.: internetes jelszavak megszerzése, valótlanságok terjesztése az interneten