Sokan emlékezhetnek még az első modern Ikarus buszra, amely felbolygatta a város életét a nyolcvanas évek közepén. Az első Ikarus 415 leningrádi tesztútjáról érkezett Pécsre, hogy a mecseki járatokon teszteljék tovább, mielőtt elindul a sorozatgyártás. Az első időszakban többen annyira rajongtak érte, hogy órákig képesek voltak vele buszozni.
A technikai dolgokon kívül egy nagyon fontos előnye volt az új Ikarusnak: végre nem kellett segítséget kérni a leszállásjelző megnyomásához a 160 cm-nél alacsonyabbaknak, a gyerekek pedig már nem felugrálva próbáltak jelezni. Az új busz sokáig orosz feliratokkal közlekedett a városban, mert közvetlenül Leningrádból érkezett.
Az egész ország utcaképét meghatározó régi, hangos és zajos Ikarusokhoz képest üdítően modern volt a dizájn, mintha egy nyugati busz csöppent volna a vasfüggöny innenső oldalára. Csodálták is, amerre járt, azzal együtt, hogy az első lámpája jól felismerhetően a kocka-Ladából származott. Utastere tágasabb és világosabb volt az addig megszokottnál, osztatlan hatalmas szélvédője remek kilátást biztosított, szebbek voltak a burkolatok, modern fénycsövek világították be az utasteret, és a 77 centis padlómagasság jóvoltából végre nem kellett hatalmas lépcsőfokokon felmászni.
A buszok utastájékoztató rendszere is újdonság volt, nagy méretű számokat és hatalmas viszonylatjelző táblákat lehetett külön betenni a busz szélvédője és oldalablakai fölé, a hátsó ablak felett viszont csak számtábla volt. A kurblival állítható vonalszámok állítgatását gyorsan megunták a sofőrök, inkább visszatértek a hagyományos táblák használatára.
Ezeket a buszokat a hetvenes években kezdték fejleszteni. Sok év kísérletezés után hat prototípust teszteltek párhuzamosan, közülük egyet Pécsen. Ez a busz a kilencvenes évek elején a 33-as vonalon kigyulladt, ezért selejtezték.
„Első munkanapját kezdte meg ma reggel 4.30 órakor a pécsi Volán múlt héten vásárolt új Ikarus 415-ös típusú autóbusza. Első útja a Tüdőszanatórium volt, majd vissza a Kossuth térre. A busz egyébként a mecseki járatokon viszi az utasokat, tehát Misina, Szanatórium, illetve a Dömörkapu útvonalakon.” – írta meg a Dunántúli Napló. A lap később bővebben is beszámolt a város életét felbolygató járműről.
„Az Ikarus autóbuszcsalád egyik új tagját mutatták be tegnap Pécsett a 12-es Volán Vállalat vezetői. Az Ikarus 415 típusú városi autóbusz a 34-es, 35-ös és 44-es járatokon közlekedik majd, 1,5 éves úgynevezett próbafutáson vész részt, melynek során mintegy 100 000 kilométert tesz meg a sorozatgyártása előtt. Az immáron hagyomány, hogy a székesfehérvári nagyvállalat Pécsett vizsgáztatja üzemi körülményei között autóbuszait, s az itt kialakult tapasztalatok birtokában szükség szerint módosítanak a konstrukción.
Milyen is az autóbusz?
Roppant esztétikus megjelenésű, nagy, panorámaablakos jármű, mely 92 személy befogadására alkalmas. Az újdonságok közül néhány: a három, szélesajtós busz alsó lépcsői húsz centiméter magasan vannak, melyek a le- és felszállást teszik könnyűvé, az utastér tágasabb a mostaniaknál, a jelzőgombokat a kapaszkodó korlátra tették, az üléseket szövettel vonták be. Az autóbusz 177 kW-os Rába motorja 100 kilométeren 29 liter gázolajat fogyaszt.” – így írt az újdonságról a Dunántúli Napló.