Cikkünk frissítése óta eltelt 2 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Még új korában sem volt ennyire egyben az egyetlen magyar emeletes busz. Az Ikarus 556-os nyolc évig járta a pécsi utakat, most gyönyörű és hibátlan állapotban tér vissza az október 23-i pécsi Old Timer kiállításra.

Ez az egyetlen példányban készült emeletes Ikarus 556-os, amely ma már a Volánbusz nosztalgiaflottájának egyik legimpozánsabb darabja. Az 1968-ban épült jármű a MÁVAUT műhelyének csúcsterméke volt. A hatvanas évek második felében merült fel szakmai körökben és az autóbusz későbbi megrendelője, az Autóközlekedési Tröszt döntéshozóiban, hogy ha Londonban és Berlinben közlekedhetnek városi emeletes autóbuszok, akkor a magyar fővárosban is lehetséges.

A két lépcsőházas emeletes autóbusz végül két hagyományos, eredetileg Budapesten szolgált egyszintes Ikarus 556-os összeépítéséből, a MÁVAUT Műszaki Fejlesztési Osztályának tervei alapján született meg a vállalat Béke téri karosszériaüzemében, 1968-ban – megépítése hat hónapot vett igénybe.

Számos érdekességének egyike, hogy a felső szintet oldható kötéssel kapcsolták az alsó kocsitesthez. Az elkészült jármű 4,24 méter magas lett, ami meghaladta a közúti járművekre Magyarországon érvényes magassági limitet – ez egyébként a mai napig így van, a hazai jogszabályok ugyanis ezt 4 méterben korlátozzák, ezért a busz csak külön útvonalengedéllyel közlekedhet.

Hamar kiderült, hogy az emeletes koncepció Budapesten nem válik be, így a jármű már 1969-től Pécsen szolgált tovább az akkori 20-as, a 40-es, majd egy rövid ideig a 28-as vonalon.

„Végre itt van! Tegnap délután miatta állt meg néhány percre az „élet” a Széchenyi téren. Amerre ment, mindenki megbámulta, mint egy filmsztárt! Az új látványosság neve: emeletes busz!” – újságolta a pécsi sajtó 1969. augusztus 20-án.

Az emeletes Ikarus 1976. június elején indult utolsó útjára. A műszaki problémák azonban nem kerülték el, így 1977-ben selejtezték, majd az ezt követő évben a balatonvilágosi Volán-üdülőbe került, ahol a presszóként és lángosozóként funkcionált, majd 1982-ben a ceglédi bontóban kötött ki.

A leromlott állapotú jármű végül magánkézbe került. Többszöri tulajdonosváltás után nemrég visszatért vissza a Volánbuszhoz, a közlekedési cég 2020-ban elindított értékmegőrző programjának részeként. A Volánbusz zalaegerszegi telephelyén restaurált emeletes közel másfél éves munka eredményét tükrözi. A felújított busz hamarosan visszatér a városba, a pécsiek az október 23-i Old Timer kiállításon csodálhatják meg.

https://www.youtube.com/watch?v=YIePmAI2tyc&ab_channel=Vol%C3%A1nbusz