Címlap Közlekedés Ingyenes lehe...

Ingyenes lehet a tömegközlekedés a 14 éven aluliaknak – jelentette be Lázár János

Cikkünk frissítése óta eltelt 1 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Az építési és közlekedési miniszter egy exkluzív klubesten beszélt nyíltan a terveiről; az eseményen ott volt a Világgazdaság.

Teljes egészében ingyenessé tennék Magyarországon a 14 év alattiak utazását tömegközlekedéssel – ezt is bejelentette Lázár János hétfő este egy klubrendezvényen a lap tudósítása szerint.

Az építési és közlekedési miniszter a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) exkluzív Nagyvállalati Klubjában tartott majdnem kétórás beszédet mintegy félszáz budapesti vállalat menedzsere és vezetője előtt.

Lázár János arra nem tért ki, hogy a 14 éven aluliak ingyenes tömegközlekedése kapcsán megszületett-e már a kormánydöntés, a szövegkörnyezetből inkább úgy tűnt, hogy

ez egy reális, komolyan vehető szándék.

Akkor említette meg a tervet, amikor a közlekedés területéről számolt be a jelenlévőknek. Azt mondta, hogy az ország- és vármegyebérletek megjelenésével soha annyian nem használták a MÁV és Volán hálózatát, mint 2023-ban. Elmondása szerint mintegy 50-100 ezer olyan új bérletes jelent meg a rendszerben, akik eddig nem használták a közösségi közlekedést. Megjegyezte, hogy ebben a 600 forintos literenkénti üzemanyagár és a dugók az utakon is közrejátszott, de a fő oka a növekedésnek mégis csak a rekordolcsó bérlet: összesen már több mint 3,6 millió ország- és vármegyebérletet értékesítettek.

A tárcavezető szerint ez fontos érv, amikor több pénzt kér a kormányzattól a közösségi közlekedés számára. Ekkor hozta szóba a 14 éven aluliak ingyenes utazásának lehetőségét. Jelezte, hogy miközben számos kritika éri a közlekedési ágazatban végzett munkáját, arról nem esik szó, hogy soha ennyien nem használták a közösségi közlekedés hálózatát. Ez azért is fontos visszajelzés, mert az ő felfogásában a tömegközlekedés – azon belül is a kötött pálya – áll az első helyen a fejlesztések terén.

Elismerte, hogy a kínált szolgáltatás minimum kifogásolható,

de szerinte érdekes, hogy ezzel párhuzamosan az állam milyen nagyvonalú szolgáltatásokat fizet ki, amikor megrendeli a kapacitásokat a közlekedési cégeitől. Jelezte, hogy erre mintegy 800 milliárd forintot fordítanak évente, az azonban más kérdés, hogy a szolgáltatók hogyan szolgáltatnak. Megjegyezte, hogy az állam tömegközlekedési finanszírozásánál nehezen képzelhető el zöldebb, környezetbarátabb program.