Legalább húsz autóbusz-vezetőt tudna felvenni egyszerre a Tüke Busz, akkora a sofőrhiány Pécsen. Az ATV Híradójának beszámolója szerint a Tüke Busz vezérigazgatója úgy véli, hogy a munkaerőhiány már a menetrendet is veszélyezteti.
Kevesebb járat, alacsony bérek
A pécsi tömegközlekedés állapotával nap mint nap szembesülnek az utasok, hiszen a cég kénytelen volt járatokat ritkítani a csúcsforgalmi időn kívül. Naponta mintegy 1800 járat közlekedik a pécsi vonalakon, egy százalékuk azonban valamilyen ok miatt kimarad. A sofőrök szerint olyan kevesen vannak, hogy a sok túlórával is nehéz pótolni a kieső járatokat.
Raposa Gábor szakszervezeti képviselő szerint egy baleset, útjavítás vagy akár csúcsidő is okozhat gondokat, s ha több tartaléksofőr lenne kiképezve, vagy szellősebbek lennének a fordák, akkor a közlekedési anomáliák könnyebben lennének kezelhetők.
Csizmadia Péter fideszes képviselő amondó, hogy az alacsony bérek miatt távoztak sokan a cégtől. Szerinte szükséges lenne ezt rendezni, mert hiába lesznek új, elektromos buszok, ha nem lesz, aki vezesse azokat.
Hogyha így folytatódik, akkor összeomlik a pécsi tömegközlekedés, ennek a jeleit látjuk sűrűsödni az elmúlt évben. Gyakorlatilag 30 sofőr hagyta ott a céget az elmúlt évben, ez a sofőrök tíz százaléka. A jelenlegi menetrend tarthatatlan és a baloldali városvezetés semmilyen érdemi választ nem ad arra, hogy milyen kiutat képzel el ebből a helyzetből
– fogalmazott a Fidesz pécsi frakciójának vezetője.
Azt, hogy kevés a sofőr, a cég vezetője is elismerte, de szerinte még mindig a tűréshatáron belüli a kieső járatok száma. Bánkuti István azt mondja: szó sincs a helyi tömegközlekedés összeomlásáról, de a racionalizást nem lehetett elkerülni.
Nagyon nagyon pengeélen vagyunk, ami azt jelenti, hogyha hirtelen reggel 10-15 sofőr beteget jelent, legyen az covid, influenza, bármi, akkor nehézségeink vannak a tökéletes kiállással. Valamennyit csökkent a menetrendünk, minimálisat, inkább átszervezéseink voltak
– fogalmazott a vezérigazgató.
A pécsi vonalakon a csúcsidőn kívül ritkították egyes járatok számát. Az állományban lévő buszsofőröket pedig béremeléssel igyekeznek megtartani. A szakszervezet 20 százalékos fizetésemelést kért, a vállalat ezzel szemben 15%-ot tart megvalósíthatónak. A megegyezés azonban közel lehet.