Elkészült a javaslat, amely az elektromos rollerek közlekedését is szabályozná: a parlament már idén elfogadhatja a KRESZ-módosítást.
Teljes konszenzusra jutottunk. Az Országos Baleset-megelőzési Bizottságnak volt néhány észrevétele, a pontosítás megtörtént. Van egy kész javaslat, amit szeptemberben vagy októberben szeretnénk útjára indítani. Lesz társadalmi vita, és én nagyon reménykedem, hogy ez a KRESZ-módosítócsomagot még ebben az évben elfogadják, de legkésőbb jövő év első felében
– mondta az Infostartnak Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős államtitkár.
A módosításra azért volt szükség, mert nemzetközi összehasonlításban Magyarországon még mindig nagyon sok a baleset.
„Volt olyan esztendő a 90-es évek elején, amikor 2500 halálos közlekedési baleset történt. Ahhoz képest, hogy most 550 környékén vagyunk, egész szép a fejlődési ütem” – állapította meg Révész Máriusz. A nyugati országokhoz képest azonban jelentős az elmaradás: 2019-ben
- Oslóban egy halálos közlekedési baleset történt,
- Helsinkiben három,
- Bécsben 18,
- Budapesten pedig 51.
A KRESZ-módosítás egyik legfontosabb célja a közlekedési balesetek elkerülése, a kulturáltabb közlekedés kialakítása. Emellett megjelentek új közlekedési eszközök, amelyek az előző szabályozás időpontjában még nem léteztek: például az elektromos rollerek, gördeszkák, az egy kereken guruló segwayek.
„Rengeteg levél érkezik hozzánk, panaszkodnak elektromos rolleresek, hogy elvették a jogosítványukat, mert a rendőrség egyébként segédmotor-kerékpárnak minősíti a rollereket” – mondta Révész Máriusz, aki szerint sem nem teljesen egyértelmű a helyzet. Ha az elektromos rollereket segédmotor-kerékpárnak minősítenék, akkor mindenkitől meg kellene követelni a bukósisakot, ezért ez „egy teljesen rossz helyzet”. A másik cél az elektromos eszközöknél megállapítani, hol és milyen sebességgel mehetnek, és milyen járműnek számítanak.
A nyugat-európai minta alapján azt javasolták, hogy a 25 km/óránál kisebb végsebességű elektromos rollerekre a kerékpárhoz hasonló szabályok vonatkozzanak, amelyek pedig ennél gyorsabb haladásra is képesek, a segédmotor-kerékpárok szabályai alá essenek.
(Fotó: Getty Images)