Címlap Közlekedés Tüke Busz: A ...

Tüke Busz: A szakszervezet szerint politikai kérdés a cégvezető 1 milliós bére, ezért nem akarják kommentálni sem!

Cikkünk frissítése óta eltelt 3 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

A közgyűlés helyett a Költségvetési és Gazdasági Bizottság minapi ülésén

ÚGY DÖNTÖTT A VÁROSVEZETÉS, HOGY DUPLÁJÁRA EMELIK A TÜKE BUSZ VEZETŐJÉNEK A BÉRÉT. ÍGY BÁNKUTI ISTVÁN – AKI AZ IGAZGATÓSÁG VEZETŐI HATÁSKÖRREL FELRUHÁZOTT ELNÖKE – IMMÁR HAVI 1 MILLIÓ FORINTOS FIZETÉSSEL LEHET ELŐRÉBB

– írtuk meg.

Raposa Gábor, a Tüke Busz munkatársa, a Szolidraitás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) pécsi vezetője érdeklődésünkre azt mondta:

NEM SAJÁNLJÁK A HAVI EGYMILLIÓS FIZETÉST BÁNKUTITÓL. VISZONT AZT IGEN, HOGY A KORÁBBAN BEÍGÉRT BÉREMELÉS A PILÓTÁKNÁL MÉG MINDIG NEM TÖRTÉNT MEG, így már a McDonald’s-ban több fizetést kapnak a dolgozók, mint a Tüke Busznál a pilóták.

Részletes cikkünk itt érhető el a témában:

Korábban küldtünk kérdéseket a Tüke Busznál működő másik hivatalos szakszervezetnek, az FDSZ-nek is, mivel nemcsak a téma indokolta, hanem Raposa Gábor egyes kijelentései is. Ezekből ugyanis azt lehetett kiolvasni, hogy nincs minden rendben a két szervezet között. Hofekker Ferenc válaszait ismertetjük ezúttal.

Politikai kérdés a cégvezető bére, nem kommentálják

Elsőként arra kérdeztünk rá, hogyan kommentálják, hogy a városvezetés duplájára emelte Bánkuti István fizetését? Hofekker Ferenc azt írta, szakszervezetük hivatalosan nem kívánja minősíteni az Igazgatóság elnökének a javadalmazását, hiszen az ő bérezése nem tartozik a Kollektív Szerződés hatálya alá.

Úgy gondoljuk, hogy ez politikai kérdés, ezért ezzel nem kívánunk foglalkozni. Már csak azért sem, mert a 2014-es önkormányzati választáson történt indulásom után a tagság kérése az volt, hogy ezt az utat zárjuk le. Pontosan ezért nem foglalkoztunk hivatalosan az előző – kormánypárthoz köthető – vezetés fizetésével, javadalmazásával sem

– közölte a szakszervezeti vezető.

Kíváncsiak voltunk arra is, hogy elégedettek-e a Tüke Busz pilótáinak alapóradíjával, a bruttó 1265 forinttal? Ha nem, akkor viszont miért nem támogatják a SZAKSZ-szal közösen, hogy ez magasabb legyen – mint ahogy az Raposa nyilatkozatából kiolvasható volt?

– Természetesen nem vagyunk elégedettek és ezért készülünk a decemberben esedékes 2022. évi bérekkel kapcsolatos tárgyalások első fordulójára. Hangsúlyozni kívánom, hogy az idei béremelés mértékét a SZAKSZ is elfogadta, amit írásban is megerősítettek, de hangfelvétel is készült a béremelés mértékének elfogadásáról, részükről is! Az említett összeg csak a kezdő gépkocsivezetők alapbére, a társaságnál eltöltött idő ezt a bért megemeli, akár több száz forinttal is. Ezzel nem azt állítom, hogy az elegendő, vagy sok lenne, de az igazsághoz ez is hozzátartozik – magyarázta Hofekker.

Miért nincs összefogás?

Rákérdeztünk arra is, hogy mennyire tartja etikusnak, hogy miközben a SZAKSZ-nak csaknem háromszor annyi tagja van már, mint az FDSZ-nek, önök – a SZAKSZ szerint – nem működnek együtt a bérrendezésben a másik szakszervezettel?

A SZAKSZ-nak valóban több mint háromszor annyi tagja van, mint az FDSZ-nek, de nem a Tüke Busznál, hanem más közlekedési vállalatoknál! Az FDSZ taglétszáma jóval meghaladja a SZAKSZ taglétszámát a Tüke Busznál, de nem ez a döntő szempont. A törvény erejénél fogva – mivel az FDSZ kötötte a Kollektív Szerződést, tehát mi vagyunk az egyik szerződő fél -, a hatályos törvényi szabályozás szerint annak módosítását a munkavállalói oldalról mi írhatjuk alá. Megjegyezni kívánom, hogy a módosítást bárki kezdeményezheti a társaságnál, akár a SZAKSZ is. A SZAKSZ a Volánbusznál sem KSZ-kötő, pedig a döntő taglétszáma onnan származik. Sajnálatos azonban, hogy a Tükénél már kb. két éve kérték a SZAKSZ-tól a KSZ átfogó véleményezését, illetve javaslatokat a KSZ-szel kapcsolatban, de információim szerint ezt a mai napig nem tették meg – közölte Hofekker Ferenc.

A SZAKSZ vezetőjének véleménye szerint Hofekker a pozícióját, állását féltheti, ezért nem mer jobban kiállni a pilóták magasabb bére mellett. Szerettük volna, ha erre az állításra is reagál Hofekker Ferenc. Meg is tette!

Azt mindenképp jelentsük ki, hogy Raposa nem a SZAKSZ vezetője, szerintem alkalmatlan is lenne rá!  Véleményem szerint hihetetlen primitív megfogalmazás a részéről, ami nem szolgálhat mást, mint az én lejáratásomat.

– közölte Hofekker Ferenc, hozzátéve, hogy a szövegből egyértelműen ki is derül, hiszen egyszer „A Tüke Busznál tehát a vezetéssel jó kapcsolatokat ápoló, a városvezetéssel szimpatizáló”-nak titulál, majd a szenzáció kedvéért „Szerintem ő félti a pozícióját a cégnél, attól félhet, hogy kirúgják” véleményt fogalmazza meg rólam. Ha jó a kapcsolatom, miért is kellene félni a kirúgástól? Szánalmas próbálkozásnak tartom, csak az ostobákat tudja ezzel megvezetni. Véleményem szerint – kis költői túlzással – engem ettől a cégtől már többször rúgtak ki, mint amennyi valóságtartalma van az általa elmondottaknak ebben a cikkben. Nekem ezzel kapcsolatban nincs félnivalóm, én ezt már megszoktam – jelentette ki a szakszervezeti vezető.

Uszítás és törvénytelen megoldások?

Információink szerint közel azonos a két szakszervezet taglétszáma a Tüke Busznál. Így felmerülhet, hogy akkor miért nem dolgoznak össze annak érdekében, hogy elérjék a béremelést? Kétszer annyi pilóta sokkal több nyomást tudna gyakorolni a munkáltatóra – vetettük fel.

Sem a gépkocsivezetők között, sem az egyéb állomány tekintetében nem közel azonos a létszámunk, de nem kívánok belemenni számháborúba, inkább a kérdés második fele az érdekes – kezdte Hofekker. – Mi már a legelején felajánlottuk az együttműködésünket, de nem voltunk/vagyunk hajlandóak törvénytelen útra térni, veszélyeztetve a munkavállalók munkahelyét.  Pár példa a teljesség igénye nélkül:

Arra uszították a dolgozókat, hogy szándékosan szegjék meg a KSZ előírásait, és tisztában voltak azzal, hogy a dolgozók akár a munkahelyeiket is elveszíthették volna. Ezek után úgy döntöttünk, hogy ebből mi nem kérünk. Törvénytelenül akartak választásokat szervezni, törvénytelenül akartak sztrájkolni úgy, hogy figyelmezettem őket a jogszerűtlen magatartásra, aminek lehetett volna az a vége, hogy pár dolgozó elveszíti a munkahelyét, esetlegesen kártérítési kötelezettséggel is

– jelentette ki határozottan Hofekker Ferenc. Szerinte „ezek az ügyek a bíróságra kerültek és el is veszítették őket jogerősen. Tagjaik közül páran félrevezető információkkal látják el a dolgozókat és tevékenységükkel veszélyeztetik a Kollektív Szerződés fennmaradását. A SZAKSZ elnöke odáig merészkedett, hogy beperelt a bíróságon, de jogerősen ezt a pert is elveszítette. Majd az idei bértárgyalások előtt próbálkoztam egy békejobbal, nem kellett volna. A 2021-es év kezdő alapórabér-emelésének a mértékét a SZAKSZ képviselői, Dobi és Raposa is elfogadta, majd később már megpróbálták letagadni, illetve félremagyarázni – magyarázta tovább a helyzetet az FDSZ vezetője.

Idézet Dobi István leveléből: „Az FDSZ és a SZAKSZ első lépésben a garantált bérminimumra történő ráállást tartja elfogadhatónak az autóbuszvezetők körében is …”  Első körben ezt a garantált bérminimumra történő ráállást a társaság január 1. napjáig visszamenőleg megadta és a megállapodás szerint határidőre ki is fizette! És a cikkben Raposa által mondott csúsztatott, valótlan és a lejáratásomat szolgáló állítások sem éppen az általuk kívánt összefogásról szólnak – tette hozzá végül.

Hofekker Ferenc megjegyezte, úgy gondolja, hogy „a fent említett magatartási formák távol állnak az FDSZ szellemiségétől.

Mi nem fogunk hangzatos számokkal dobálózni, nem fogjuk a dolgozókat törvénytelen magatartásra uszítani, nem fogjuk veszélyeztetni a munkahelyeiket és nem fogunk hazudni! A két szakszervezet közötti magatartási forma miatt úgy látom, hogy nem lehetséges az együttműködés.

Ugyanúgy nem, ahogy a Volánbusznál is egyre több szervezet fordul el a SZAKSZ-tól, mert több szakszervezet honlapja illetve médiafelülete szerint velük szemben sem viselkedtek tisztességesen – állította Hofekker Ferenc. Végül kijelentette, „szakszervezetük a 2022-es évre megpróbál egy elfogadható, igazságos bérrendszert kialakítani elsősorban tárgyalás útján ugyanúgy, ahogy az elmúlt években is tette”.

Reméljük, hogy a város anyagi helyzete is rendeződni fog, ami nagyban hozzájárulna a sikeres megállapodáshoz.

De törvénytelen megoldást az FDSZ most sem fog felvállalni, ugyanúgy, ahogy eddig sem tette! Nem fogjuk félrevezetni, hergelni a dolgozókat, az igazat fogjuk elmondani még akkor is, ha ez taglétszám-csökkenéshez vezethet” – mondta.