A Kossuth-díjas koreográfussal Bencze Mercédesz beszélgetett.
A Csipkerózsika talán a legtöbb kislány kedvenc története. A Pécsi Balett előadásában is megfizet a gonosz és győz a jó, ám a gyerekek olyan karakterekkel is találkozhatnak, akikkel eddig nem. Bozsik Yvette koreográfiája hatalmas sikernek örvend a Pécsi Nemzeti Színházban, a Nemzeti Táncszínház szervezésében megvalósuló budapesti előadásokra minden jegy elkelt, óriási az érdeklődés a mesebalett iránt.
1. A gyerekeket a mai világban nem egyszerű lenyűgözni, a Csipkerózsika című előadással Önnek mégis sikerült. Mi a titok? Hogyan lehet egy balettelőadással is történetet elmesélni a kicsiknek?
A gyerekekhez szóló színházi produkciókban fontos az érthető, követhető dramaturgia, a meglepetés, a feszültség és annak feloldása, a lendület és a humor. A nézőtéren olyan hatások érik őket, amelyeket máshol ritkán tapasztalhatnak. Együtt, közösségben izgulhatnak azért, hogy a jó elérje méltó jutalmát, a rossz elnyerje büntetését, miközben együtt kacaghatnak, tombolhatnak.
A gyerekeknek nincsenek előítéleteik, rögtön, őszintén reagálnak, de leginkább lelkesen buzdítanak.
2. Milyen volt a társulattal az újabb közös munka, mennyiben volt más A hattyúk tavához képest?
A hattyúk tavában dolgoztam először a Pécsi Balett társulatával, akkor ismertem meg mindenkit, a Csipkerózsika esetében már „hazaérkeztem”, ismertem a társulat táncosainak technikai és művészi képességeit, és a szereposztást is ez alapján készítettem. A munka a Zsolnay Negyedben harmonikusan és professzionálisan zajlott, a próbák mellett még tudtam pihenni és töltődni is. A munkafolyamat során a Bozsik Yvette Társulat két táncművésze, Krausz Alíz és Krizsán Dániel koreográfus-asszisztensként segítették a munkámat a betanításnál. Nagyon jó élménnyel gazdagodtunk.
3. Talán elmondható, hogy Csipkerózsika történetét mindenki ismeri. A Pécsi Balett produkciója, ill. Bozsik Yvette interpretációja miben különbözik a megszokott mesétől?
Nekem a Csipkerózsika a kedvenc balettem, hiszen az Állami Balettintézet (ma Táncművészeti Egyetem) elvégzése után a Fővárosi Operettszínházban ezt a címszerepet táncoltam több éven keresztül, így ismertem az zenét és az eredeti koreográfiát is. A saját koreográfiámban használtam klasszikus balett elemeket is, de mai környezetbe helyezve, a gyerekek világához közelebb hozva ábrázoltam sok humorral és játékossággal, melyet nagyban segített a látvány: Berzsenyi Krisztina csodálatos jelmezei és Cziegler Balázs lenyűgöző díszlete. A koreográfia követi az eredeti történetet, de sok szereplőben a gyerekek ráismerhetnek a mai hősökre, vagy akár a saját szüleikre is. Az előadás az egész családnak hordoz üzenetet, igazi családbarát mű született.
4. Ön szerint egy mesebalettel közelebb lehet hozni a fiatalabb generációt a tánc műfajához?
A gyerekek mindennek örülnek, ami megmozgatja a fantáziájukat. Imádják a nevetést, az izgalmat, a groteszk mozdulatokat, az üres táncon viszont unatkoznak. Az marad meg bennük, ami megfogja őket, amit el tudnak mesélni. A forma önmagában nem működik, nekik látvány és történés is kell, és akkor értelmesen és nyitottan követnek mindent, amíg el nem rontjuk őket.
A táncszínházi produkciók bátorítják a gyerekeket, hogy legyenek nyitottak megismerni a világot, és segítenek, hogy feldolgozzák a körülöttük zajló történéseket, nehézségeket.
A Csipkerózsika alkotói:
Zeneszerző: Pjotr Iljics Csajkovszkij
Jelmeztervező: Berzsenyi Krisztina
Díszlettervező: Cziegler Balázs
A koreográfus asszisztense: Krausz Alíz Harangozó-díjas, Krizsán Dániel
Próbavezető: Kovács Zsuzsanna, Szabó MártonKoreográfus: Bozsik Yvette Kossuth-díjas Érdemes művész
Auróra szerepében: Karin Iwata
A produkció Pécsi Balett és a Pécsi Nemzeti Színház koprodukciójában a Nemzeti Kulturális Alaptámogatásával valósult meg.