Cikkünk frissítése óta eltelt 1 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Évekig várta a város ifjúsága, hogy 1973 tavaszára elkészüljön a pécsi KRESZ-park, amelyet az akkor szokásos társadalmi munkában sikerült összehozni 5 év alatt. Csodájára jártak az ország legmodernebb közlekedési parkjának, ahol 110-féle közlekedési tábla, működő villanyrendőr és vasúti fénysorompó is volt. Ezek közül több ma is üzemel, igaz, most téli szünet van a gyerekek kedvelt parkjában március 1-ig. 

A pécsi gyerekek napok óta alig tudtak aludni, annyira várták az 50 évvel ezelőtti átadót.

2600 óra társadalmi munkában épült

„Közlekedési parkot adtak át tegnap Pécsett, az újmecsekaljai kiserdőben. Az új létesítmény igen hasznos szolgálatot tehet majd a gyerekeknek, mert játékosan, eredeti körülmények között sajátíthatják el a közlekedési szabályokat. Szirtes Gábor, a Pécs Városi KISZ Bizottság iskolai felelőse nyitotta meg a gyerekek előtt, akik örömmel vették birtokukba a mini-várost. A hosszan elnyúló park kanyargós útjain 110 féle közlekedési jelzőtábla és kereszteződés utánozza az igazi városi közlekedési feltételeket. A sarkon működő jelzőlámpák mellett úttörő közlekedési rendőrök teljesítettek szolgálatot. Ezen kívül fénysorompóval bonyolították a vasúti kereszteződést, amit a gyerekek ritkábban láthatnak a közlekedésben. A közlekedési park építésében derekasan kivették részüket a pécsi középiskolások, szakmunkások és különböző intézetek növendékei, összesen 2600 óra társadalmi munkaórában földmunkát, tereprendezést és egyéb segédmunkát végeztek” – számolt be a megnyitóról a helyi újság.

1968-ban kezdték tervezni, de öt év alatt készült el

A hivatalos megnyitót egy jeles napra időzítették, mégpedig egy akkori nemzeti ünnepre, vagyis április 4-ére, a felszabadulás napjára.

A pécsi KRESZ-park országos visszhangot kapott, több magazin is foglalkozott az országos jelentőségű újdonsággal

„Miért ez a Közlekedési Park a legmodernebb, legkorszerűbb az országban? Mert 573 méter hosszúságú úttest-rendszerén az összes közlekedési táblák megtalálhatók. Van normál nagyságú modern forgalomirányító lámparendszer útkereszteződéssel, körforgalom bonyolult becsatlakozó és leágazó utakkal, több egyirányú forgalmú útszakasz, valamint fénysorompós vasúti átjáró előírásszerű előjelző táblákkal” – írta az átadó után az Autó Motor Magazin.

A közeledési park megvalósítása már régóta foglalkoztatta a városvezetést.

„Az ötlet a Pécs Városi Tanácson született meg: létesítsünk Pécsett az úttörők részére egy úgynevezett KRESZ-parkot, ahol a gyerekek játszva, szórakozva, a gyakorlatban is elsajátíthatnák azokat az ismereteket, amelyeket a KRESZ-órákon hallottak. Az ötletet tettek, követték, ötféle lehetőség kínálkozott a közlekedési park helyének kijelölésére. Végül is döntöttek: legyen ez a park Új-Mecsekalján, a Kovácstelep délkeleti sarkán, a volt repülőmodellező pálya helyén egy 220 méter hosszú és 33 méter széles területen.”

Az uránvárosi Páfrány utcában található KRESZ-parkban pécsiek generációi tanulták meg a biztonságos városi közlekedés szabályait

A ma is működő Drótszamár Kerékpáros KRESZ-park 7190 négyzetméternyi árnyas parkban terül el, mintegy 700 méter úthálózattal. A Free Mobility Egyesület 10 éve üzemelteti a parkot, ahol különleges járgányok is kipróbálhatók. Ilyen a riksa, a tandemek, fekvő kerékpárok, kézzel hajtható kerékpárok, triciklik és fordított kormányzású biciklik.

Jelenleg a KRESZ-park téli szünetet tart, várható nyitás március 1-től.

Bővebben itt!

Segédmotoros kerékpárvizsga a parkban