Még a 2019-es választási kampány alatt derült ki, hogy egy közvélemény-kutató cég szondáz Pécsett. Nem is akárhogy, kérdéseknek álcázott, meglehetősen durva állításokat csempésztek be ugyanis a kérdőívbe.
Kiderült, hogy a Szinapszis Piackutató és Tanácsadó Kft. végzi a „mérést”, amely akkor Amygdala Közvélemény-kutató Intézet néven mutatkozott be. A „kérdések” között olyanok szerepeltek, hogy inkább Soros György/Gyurcsány Ferenc jelöltjére szavaznának-e, mint az országot megvédő Orbán Viktoréra; illetve, hogy
akkor is szavaznának-e Péterffy Attilára, ha kiderülne, hogy családon belüli erőszakot követett el?
A „kérdések” között gazdasági bűncselekmények elkövetésével is megvádolták.
A pécsi polgármester ma jelentette be, hogy jogerősen megnyerte azt a rágalmazási pert, amit még 2019-ben indított el az ügy miatt.
„2019 augusztusában, a választási kampány hajrájában egy közvélemény-kutató cég munkatársai hívtak fel pécsieket. Ám a feltett kérdések sokkal inkább voltak alkalmasak a lejáratásomra, mint a pécsiek véleményének megismerésére. Mivel, ha kérdés formájában is, de bűncselekmény elkövetésével is megvádoltak, a bíróság rágalmazásért elmarasztalta a telefonhívásokat bonyolító cég vezetőjét.
Hiszek abban, hogy közösen meg tudjuk teremteni azt a politikai közeget, azt a közbeszédet, ami méltó Pécs városához. Ez az ítélet véleményem szerint fontos állomás ezen az úton”
– jelentette ki Péterffy.
Az irányított, valódi kérdések helyett inkább burkolt állításokat, lejáratásokat tartalmazó módszer egyáltalán nem szokatlan Európában sem, még ha ritka is; de ennek „hazája” az USA. Ott használták először ezt a típusú eszközt az ellenfél lejáratására és karakterének csorbítására, illetve arra, hogy álhíreket ültessenek el az adott politikussal kapcsolatban a közbeszédben. (Az USA politikai választásokkal kapcsolatos szabályozásai ezt inkább lehetővé teszik, mint a hazai, vagy európai – a szerk.)