Szilágyi Jenő ajánlója.
Korábban is szerettem volna írni a Kincsvadászok című televíziós reality műsorról, de úgy döntöttem megvárom, amíg véget ér a második évad.
Mi tulajdonképpen ez a műsor és mitől lett az utóbbi évek legsikeresebb adása a kereskedelmi tévékben?
A műtárgykereskedő show-ban műtárgyakkal, régiségekkel, olykor igen különös tárgyakkal érkeznek a műsor szereplői a Kincsvadászok szakértőihez. Egy rövid elemzés után kiderül, mennyit is ér az eddig féltve őrzött családi ereklye, majd a felbecsülés után kerül a műsor öt kereskedője elé. Ha az adott tárgy elnyeri a gyűjtők tetszését, akkor elindul a licitálás, a legmagasabb ajánlat után pedig az eladó eldöntheti, megválik-e a tárgytól vagy inkább annak tudatában, hogy mennyit is ér, hazaviszi.
Az első évadnál még óvatos volt a TV2, este fél 10-kor indult a 34 részes széria. Gyorsan kiderült, a műsor sikerre van ítélve, a második, 50 részes évad már főműsoridőben került adásba. Az induláskor a hírműsorok nézettségben még megelőzték, de pár adás után egyeduralkodóvá vált, minden korcsoportban a legnézettebb műsor lett. A formátum Németországból származik „Bares für Rare” címmel a ZDF csatornán debütált. Eddig több mint 2000 rész ment le, töretlen sikerrel.
A magyar változat műsorvezetője Till Attila, a két műtárgyszakértő egyike Kelen Anna, aki a Virág Judit Galéria névadó tulajdonosának lánya, a másik Megyesi Balázs. A kereskedők: Nagyházi Lőrinc galériatulajdonos, Fejes Tamás, a Tankcsapda dobosa, nem mellesleg műgyűjtő, Dr. Katona Szandra galériatulajdonos, igazságügyi műtárgyszakértő, Fertőszögi Péter művészettörténész, a BÁV művészeti igazgatója, és Molnár Viktor műtárgybecsüs, galériatulajdonos.
Mi jellemző rájuk?
Nagyházi Lőrinc: a legmegfontoltabb kereskedő, a népművészeti tárgyak érdeklik, de akkor sem licitál meggondolatlanul. Viszont ha úgy látja, hogy 3 éves fiát érdekelheti az adott tárgy, akkor azt biztosan megveszi.
Fejes Tamás: ő kilóg a sorból, hiszen csak azt veszi meg, amit vendéglátóhelyein el tud helyezni, illetve ha ismerőseit meg akarja ajándékozni. Igyekszik humoros lenni, ami általában sikerül is neki. Többek között kiderült róla, hogy van mit a tejbe aprítania, az egyik eladónak felajánlotta, hogy a spanyol tengerparton lévő apartmanjainak egyikében fél áron nyaralhat, ha megnyeri az adott licitet.
Dr. Katona Szandra: ha valami megtetszik neki, már az elején látszik, hogy a végsőkig elmegy. Az árulkodó jel, hogy mozgatja a lábát, ezt Fejes vette észre. Kedvencei az ezüst tárgyak és a porcelánok, ezek nagy részét el is vitte.
Fertőszögi Péter: ő a rangidős, a festmények tekintetében verhetetlen, szinte minden képről, illetve alkotójáról hosszan tud beszélni. Látszik rajta, hogy állami vállalatnál vezető. Voltak olyan tárgyak, amelyeket oktatási céllal vásárolt meg.
Molnár Viktor: talán a legnagyobb tudású kereskedő. Nála az is szempont, ha úgy látja, az adott tárgyat a nyugati piacon is értékesíteni tudja, biztosan licitál rá. Egy alkalommal, amikor egy bárszekrénnyé átalakított zongorát vásárolt meg, azt mondta, hogy bármennyit megadott volna érte.
A kötelező elemek lazák. A tegeződés alap, amikor a licitnek vége, az eladónak legalább 5 másodpercig gondolkodnia kell. A pénzt pedig leszámolva és jól láthatóan kell átadni.
Néhány érdekesség:
Pécsi szál. Jó áruk van a régi Zsolnay porcelánoknak, szinte valamennyit megvették, esetenként több százezer forintért.
Az eladók között több pécsi volt, többek között a Janus Pannonius Múzeum egyik vezető munkatársa, illetve a Duna–Dráva Nemzeti Park egyik dolgozója.
A legtöbben festményt, porcelánt, faliórát, lámpát, tükröt bútort akartak eladni.
A gazdára talált legdrágább tárgy egy felújított Barkas kisteherautó volt, amelyet 9 millióért vettek meg. Igaz, nem a licitálók, hanem Fejes egyik barátja, egy rövid videó alapján.
A legkisebb tárgy egy fél tenyérben elférő cukorszóró, a legnagyobb egy akkora Cadillac volt, ami nem fért be az egyébként nem kicsi stúdióba.
Sok furcsa tárgy is felbukkant, közülük talán a legérdekesebb egy postagalambverseny mérőórája volt.
Az eddigi 84 részben összesen 470 tárgyat próbáltak értékesíteni, nagyjából 80 százalékuk el is kelt. Átlagot véve minden kereskedő nagyjából 80-szor nyert a liciten.
A különböző platformokon megjelenő cikkekhez több százan szóltak hozzá, valamennyien dicsérték a műsort.
„Imádom! Humorosak, okosak, kedvesek, őszinték, intelligensek. Rengeteg új információt, érdekességet hallunk. Lenyűgöz, ahogy, amilyen értelmes, intelligens stílusban, feltárják az ügyfeleknek a hiányosságokat, előnyöket, rábeszélik, hogy józanul gondolkodjon, döntsön. És hogy tényleg igyekeznek segíteni megtalálni a helyét egy-egy tárgynak. (Az, hogy miért adnak néha ennyit meg annyit valamiért, abba mi lehet nem is látunk bele, de nem is kell feltétlenül.) (Fejes Tomi nagyon jól passzol a közegbe, és a látszat ellenére sokat tud…)”
„Fanyalogva néztem bele a legelső adásba, és láss csodát: állandó néző lettem. Felül- és alulértékelt tárgyak, a személyes képességek hatása az árra, és ami még számít: sok-sok humor.”
„Végre egy nézhető, celebek nélküli értelmes műsor. A licitálók jó fejek, érdekes emberek. Több ilyen műsor kellene…”
A csatorna hosszú távon számol a Kincsvadászokkal, a harmadik évadhoz keresik az eladókat. Egy rövidebb változatot már leforgattak, dobozban van. Ebben ismert emberek próbálják majd eladni féltett vagy kevésbé féltett tárgyaikat.
Akinek pedig elvonási tünetei vannak, jó hír, hogy az eddigi részeket folyamatosan ismétlik a Szuper TV2-n.