Címlap Vélemény Szia Uram! Pé...

Szia Uram! Pécsi buszos sztrájk érdekel?

Cikkünk frissítése óta eltelt 11 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.


Mi folyik itt a Tüke Busznál? Hozzám is elért az acsargás szele.



Röviden a tényekről…

Skutnik Tibor: a Tüke Busz Zrt. új vezérigazgatója, a tulajdonos önkormányzatra hárítva a felelőséget, nem nyilatkozott az idei bérfejlesztés mértékéről. A bértárgyalás folytatásáról sem volt hajlandó beszélni, valamint a tárgyalásról szóló jegyzőkönyvet sem adta ki.

Dobi István: a Szolidaritás Autóbusz Közlekedési Szakszervezet elnöke bejelentette, hogy ha január 20-ig a munkáltatónál nem jön létre 2024-re szóló bérmegállapodás, akkor január 28-án és 29-én két napos sztrájkot szerveznek. (Személyes megjegyzés – korrekt, hiszen akár a bérmegállapodás időpontjára is jogukban állna 2 órás munkabeszüntetés.)

Raposa Gábor: a helyi érdekképviselet vezetője szerint a bruttó 1800 forintra kért 25%-os alapórabér emelés reális lenne. (Arányosítva a Volán bruttó 1955 forintról 15%-kal való emeléséhez.)

A Tüke Busznál működik még egy szakszervezet. Annak vezetője az MSZP-vel együttműködve akart képviselő lenni. (A zárójel előttiek a tények. Észrevételem szerint a baloldali városvezetéssel való szoros együttműködési hajlandósága miatt az ő érdekképviselete most jobb esetben nem releváns, rosszabb esetben nem szolgálja a buszvezetők érdekeit.)

Filozófia kérdés, hogy ki mennyire hajlandó mások problémáiban megmártózni. Lelki egyensúlyunk megtartása érdekében hasznos lehet a struccpolitika. Azonban, ha kicsit kiemeljük a fejünket a homokból, tán észrevehetjük, hogy milyen problémák rugdossák a testünket…

A nagy számok törvénye nem hagyta – (hiszen mindhol van egy busz, egy buszos, vagy egy utas) – hogy a homokba nagyon mélyre befúrjam a fejem. A „pletyka terjed”… Kutyás is vagyok (kit érdekel!?), sportolok is (pláne kit se’ érdekel!)…- így ezekben a közösségekben naponta találkozom „buszos” ismerősökkel. Ha jól tévedek 209 busz közlekedik Pécsett aktívan naponta (feltéve, hogy éppen nincs offrottyon…) Márpedig naponta több busz bekrepál… Kvázi minden huszadik szembejövő jármű egy batár nagy busz, amiben legalább annyian utaznak, mint az elhaladó másik tizenkilenc járműben összesen… Szóval fontos a tömegközlekedés! You know!?

1994-ben – tehát pontosan harminc évvel ezelőtt – meglepő, hogy mindössze 34-gyel kevesebb, összesen 175 busz közlekedett ezen a vármegyeszékhelyen. ’94-es buszok szerencsére már nem, de ’99-től működésbe helyezettek még szép számmal pöfögnek az útjainkon… Környezetvédelmi besorolásuk biztosan kiváló lehet… (Itt helyt adok egy „cinikusfej – emojinak”). Pedig elvileg erőltetnünk kell(ene) – jegyzem meg: szerintem nagyon helyesen – hogy zöld-, élhető- és fenntartható város legyünk!

Engedtessék nekem meg – demagóg módon idekötném, hogy bárcsak zöld város lennénk! Mert, hogy legendás iparváros nem leszünk az tuti! Minden gyár együtt jár természet(ellen)esen környezetterheléssel. De, amikor azt az információt olvasom, hogy 16 betelepülni szándékozó kisebb, nagyobb és nagyon nagy (/nemzetközi) gyárakat „zöldségre” hivatkozva utasít el a városvezetés, akkor szeretném látni a pro és kontra érveket. Ezek a gyárak valahol mindenképpen le fognak települni (nagy eséllyel az országunkon belül). A környezetünk megóvására lokálisan vagyunk befolyással, de globálisan kell szemlélnünk! Biztosan nem volt közöttük olyan amely, ha beengedjük az elég szellős ipari parkjainkba, akkor megkímélt volna bennünket messzebbre eltelepülés okán úthálózat fejlesztési kötelezettségektől (amely ugye a „vakbéka populációra” igencsak káros és sok esetben felesleges fiskális csorbítás…)? A messzebbről való szállítás kényszere több CO2 kibocsátással jár… No, de ugye ez másik fejezet. Nem is mennék jobban bele – (bár vissza-visszatérek a témához) – mert

a regnáló városvezetés véleményem szerint NEM ZÖLD, bár próbál abban a fényben világlani, de ha nem kívánunk elvakulni, és felvesszük a védőszemüveget, akkor láthatjuk, hogy maximum libaf*s az árnyalat.

Btw! Mendemondák (???) szerint a BYD – (Pécsett 10 db Byd buszunk van forgalomban) – a világ egyik legnagyobb villanyautó gyártója, gyáart kívánt volna létesíteni Pécsett… Fityiszt mutattunk nekik (is). A pécsi városvezetés nem látja szívesen az ilyen cégeket, amelyről hivatalos határozatot is kiadtak. Piff neki! Na mindegy… Már az is hivatalos, hogy Szegeden fog megépülni a BYD (Anglia helyett, a Brexit miatt). A magyar gazdaságtörténet egyik legjelentősebb beruházása lesz, amelynek nyomán Szegeden (tehát nem Pécsett) több ezer új munkahely jön létre…



No, de térjünk vissza a sztrájkra… „Publis vagyok”. A legszívbemarkolóbb tényekre nem én fogom Önöket, kedves olvasókat rávilágítani. Írásomra kérem úgy nézzenek, mint egy ember gondolataira a pécsi tömegből.

Több helyről, és több oldalról (jobbról-balról, de leginkább alulról, mintsem fölülről) tájékozódom. Beszélgetek utasokkal, és sofőrökkel. Az utasok elpanaszolták, hogy egyre több a járatkimaradás, és egyre több a nyomorgás a helyi buszokon. (Persze, persze! „Régen minden jobb volt!”) De zokszavaikat a statisztika és sofőrök alátámasztják.

Valóban lecsípnek/kicsípnek egy-egy helyi járatot. Tényleg sok az utak szélén rostokoló, lerobbant, leharcolt autóbusz… (Anno, szépreményű diák koromban alattam is kigyulladt egy 21-es. Akkor kicsit elment a kedvem az egész buszozgatástól). Tény, hogy a megemelt jegy-/bérletárak nem járnak együtt színvonalemelkedéssel, és többletszolgáltatással. (Hallkan jegyzem meg, hogy emiatt az utasok „tüntizhetnének”. A lassan melegített „pécsi” béka szindróma okán inkább béke-, semmint békapártiak vagyunk. Break vs Brekk)

Sofőr spanom, kutyás sporttársam feleségével együtt hajnali 3:00-kor kelnek, ha úgy hozza a beosztás, hogy 4:00-re „frissen/fitten” megérkezzenek tetőtől talpig fullos munkamotiváltságban a Tükéhez… (Standuposok közhelyével tudnám őket jellemezni… Rendes emberek, és mindig köszönnek! Ja…- minden felszállónak is.) Szemmel láthatóan nem a veretős városi aranyifjak szubkultúrájához tartoznak. Bolyhos pamutnaci, kialvatlan szem az uniformisuk nap, mint nap, amikor találkozunk. Mégsem elégedettlenek, csak ha kérdezi az ember, akkor elmondják, hogy a helyzetük két „tükés-fizuból” nem éppen rózsás. (Vagy éppen, hogy az – olcsó poénom szerint, utalva az emeszpé logóra…)

Nem akarnak ők sem forgalmat megbénítani, sem bosszúságot okozni az utasként haladni vágyóknak. Csak egy kicsit magasabb fizetést szeretnének. Nem érdekli őket, és nem is igazán vannak azzal tisztában, hogy milyen tartozásokat görget és halmoz a városunk (noha már 16-18 milliárdnál járnak). Ők mindig tették, és teszik a dolgukat.

A százezer fő fölötti városok között Pécs a sereghajtó a befolyt iparűzési adó összegét tekintve. (Győr például írd és mondd: majd’ két és félszer annyi iparűzésit szed be, mint Pécs úgy, hogy ott a legalacsonyabb az iparűzési adó mértéke! Tehát ott sokkal több a letelepült ipar!)

Vagyis, talán egy észszerűbb, megfontoltabb vezetéssel a Tüke Busz Zrt-t tulajdonló városunknak több pénze lenne buszsofőr bért emelni! Talán akkor az én buszsofőr barátaim is elégedettebek lennének, ha kipihentebbek nem is… De van egy jó hírem! Ez a „busz” még nem ment el! …