Címlap Balhé Kritikus álla...

Kritikus állapot – Egy régi ismerősön keresztül vásárolt csaknem ötszáz kínai-török gumiabroncsot a Tüke Busz!

Cikkünk frissítése óta eltelt 1 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

52 milliót költenek erre. Korábban hasonló ügy miatt kirakatpert indítottak, most úgy néz ki, hogy ugyanazt csinálják.

Felmelegítés

Komoly bajban lehet a pécsi városvezetés, mert újra előveszik az évekkel ezelőtti, valójában szinte semmilyen komoly eredménnyel nem járó „átvilágítási” és „elszámoltatási” ügyeket – érdemi mondanivaló helyett. Ezekről korábban maga a polgármester ismerte el, hogy nem igazán sikerültek, de ettől ő még elégedett volt – magyarázta -, bár nem tudni, miért, hiszen ennek az ügyvédi körnek 100 millió forint körüli közpénzt legalább kifizettek.


Legutóbb egy olyan ügyet húzott elő újra az önkormányzat kiadványa, és a főátvilágító Bodnár Imre, amelyet már a rendőrség is visszadobott, így kénytelenek voltak húzni az időt pótmagánvádat benyújtani, ami tovább húzza a kétséges komolyságú ügyet. A történetük szerint egy „Tüke-góré” családi cégétől szerezte be a közlekedési cég a gumiabroncsokat, állításuk szerint szerződés nélkül, évente 30-50 millióért. „A készletfelhalmozás olyan mértéket öltött, hogy a cégnek 2021-ben mindössze 20 db gumiabroncsot kellett vásárolnia, hogy a szükségleteit kielégítse, a 150-180 helyett” – állították, rögtön kvázi-ítéletet is megfogalmazva, amiért bűncselekményt kiáltottak – egyelőre hiába. A gumibeszerzések miatti nyomozati anyag ugyanis több ezer oldalra rúgott, és még az átvilágítók szakértője szerint sem történt semmilyen bűncselekmény.

Az akkor és most újra rossz hírbe kevert vezető – Tavi Tamás – jogerősen pert nyert a Tüke Busszal szemben, a cégnek több millió forintot kellett fizetnie,

amiért jogtalanul elbocsátották – kollégájával együtt, aki szintén jogerősen megnyerte a perét a céggel szemben, és szintén milliókkal lett gazdagabb emiatt.

Tavi nem akart lapunknak nyilatkozni részletesen, mert „már lezárta” ezt a korszakot, de annyit azért elmondott, a mostaninál sokkal olcsóbban, a Tüke Busznak előnyös konstrukcióban, és szabályosan szereztek be világmárka abroncsokat (Pirelli, Continental), és ez tényszerűen igazolható is.

Kínai-török gumik – drágábban, mint a világmárkák

Egy bizalmas, de a korábbi és a jelenlegi beszerzésekre is rálátó céges forrásunk nem érti, miért melegíti fel újra ezt a „kamu-ügyet” a városvezetés, ami azért is érdekes szerinte, mert

most pontosan ugyanazt csinálják a cégnél, épp csak rosszabb feltételekkel, és kínai-török abroncsokkal. Ráadásul egy olyan társaságon keresztül, amely korábban a szocialista városvezetés legnagyobb botránya körül tűnt fel, amikor eladták, majd visszabérelték a város összes autóbuszát, és azok kerekeit is,

minderről egy kézzel írt, több milliárdos számla is tanúskodik. Az ügy vége akkor többéves börtönbüntetés lett, de a balhét nem valamelyik politikus, hanem egy cégvezető vitte el, aki azonban időközben meghalt.

A cégadatok szerint a mostani nyertes „gumis” cég a 2009-es pécsi buszeladási botrány körül is feltűnt, bár más cégnéven. (Hiába új a cég, még mindig a korábbi céges e-mail-címet használják egyébként most is a friss közbeszerzési adatok szerint.)

A Közbeszerzési Értesítő szerint (amelyet lentebb nyilvánossá tettünk, olvasható és letölthető teljes egészében)

a Tüke Busz több mint 52 millió forintot költ el erre, és összesen 494 darab gumit vásárolnak. De még többet terveznek venni.


Kínai cég, Törökországban gyártott gumik

2021 óta nem vásárolt gumiabroncsot a Tüke Busz, nem tudni, hogy miért nem.

Tény, hogy mostanra azonban kritikussá vált a buszok gumijainak állapota

– ismerte el a napokban a Tüke Busz egyik vezetője a Gazdasági Bizottság ülésén.

A Tüke Busz járműveire – a lapunkhoz eljutott beszerzési adatok szerint – egy kínai cég Törökországban gyártott abroncsai kerültek, kerülnek fel. Érdekesség, hogy most egy még újabb közbeszerzés is folyik, amelyen keresztül még további 230 darab abroncsot vásárolnának – érdeklődve várjuk, hogy azt melyik cég nyeri majd meg.

Ez a beszerzés itt olvasható és tölthető le:


Némileg ellentmond a főátvilágító fenti szavainak, hogy úgy vásárol mostanában tehát több mint 700 abroncsot a Tüke Busz, hogy a korábbi, napi forgalomban lévő 130 busz helyett mára csak 85-90 kell a napi feladatok ellátására.

Vagyis nem szokatlan és fölösleges „készletfelhalmozás” történhetett korábban. Emellett nagy kérdés, hogy

ha korábban „sok” volt évi 150-180 darab gumi, akkor most kevesebb buszhoz miért kell több mint 700 darab?

Emellett azt is tisztázni kellene, miért hagyták elhasználódni a buszok gumijait ennyire, és miért nem vásároltak abroncsokat az utóbbi években?

Egy Tüke Busz-kerék